Drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I au declansat un scandal de milioane de dolari intre detinatorul acestora, firma Telesport, condusa de Horatiu Nicolau (foto), si postul public de televiziune, TVR. Pe 2 februarie, Telesport a anuntat rezilierea contractului cu TVR, post care cumparase optiunile 1 (pentru TVR 1) si 4 (pentru TVR 2) ale fiecarei etape din Liga I, din cauza Directia Economica a TVR nu a efectuat una dintre plati, pe 10 ianuarie, conform intelegerii. TVR platea anual peste 4.000.000 de dolari catre Telesport pentru doua meciuri din fiecare etapa a Ligii I. "Bomba" a explodat ieri, cand Telesport a anuntat ca cele doua optiuni, luate de la TVR, au fost cumparate, pana in vara anului 2008, de Kanal D, post care va emite incepand din 18 februarie.
Nicolau si-a motivat alegerea pentru Kanal D prin faptul ca acest post i-a oferit cea mai buna garantie financiara (surse apropiate Telesport spun ca Boom TV ar fi oferit bani mai multi decat televiziunea care va fi lansata de grupul turc Dogan; drepturile tv au mai fost dorite si de Antena 1, Prima TV, Sport Klub si Realitatea TV). "Am ales Kanal D pentru ca stiu sigur ca este distribuit foarte bine si datorita garantiilor financiare, nu a ofertei propriu-zise. Nici una dintre televiziunile cu care am vorbit nu mi-a oferit asemenea garantii. Pana la urma, e o piata libera, iar sloganele TVR cu acoperirea nationala sunt cam prafuite. Campionatele din Germania, Anglia, Franta, Spania, toate sunt difuzate pe pay-tv. Oamenii platesc pentru spectacol", a declarat Nicolau pentru News In. Acesta a respins zvonurile privind o preluare a postului Telesport de catre Kanal D si a dat asigurari ca gruparile din Liga I nu vor fi afectate, din punct de vedere financiar, de aceasta afacere. Nicolau a mai adaugat ca l-a cautat personal de cateva ori pe presedintele-director al TVR, Tudor Giurgiu, pentru a-l intreba care este situatia cu drepturile de difuzare a meciurilor si n-a primit nici un raspuns, chiar daca, zilnic, angajatii Telesport au sunat la TVR pentru a intreba data la care se va efectua plata pentru aceste drepturi, raspunsul primit fiind acelasi: "N-avem bani!". referitor la anuntul lui Giurgiu, legat de actionarea Telesportului in judecata de catre TVR, Nicolau a declarat: "Este optiunea dansului, pentru ca este in fruntea unei institutii a statului. Dar nu poate sa ma acuze de rea credinta, mai ales ca pe 2 februarie a recunoscut el insusi, intr-un comunicat de presa, ca este vorba de o neglijenta a TVR". Postul public a anuntat pe 2 februarie ca Telesport a reziliat contractul de difuzare a meciurilor din Liga I, deoarece persoanele responsabile de efectuarea platilor din cadrul Directiei Economice a TVR nu au emis ordinele de plata pana pe 10 ianuarie.
TVR vrea judecata cu Telesport
Ieri, prin intermediul unui comunicat de presa, presedintele-director al TVR, Tudor Giurgiu (foto), a anuntat ca postul public de televiziune va actiona in instanta firma Telesport, deoarece contractul dintre cele doua parti este in continuare valabil. In urma analizarii documentelor care au stat la baza rezilierii contractului de catre Telesport, TVR a constatat ca notificarea de reziliere unilaterala a contractului in cauza este nelegala si abuziva si ca, in prezent, contractul isi produce pe deplin efectele.
TVR a transmis companiei Telesport o informare in acest sens pe 6 februarie, se precizeaza in comunicat. "Sunt uluit de modul in care a ales Telesport sa procedeze in acest caz. Este evident ca nu se pot face astfel de abuzuri decat din rea-vointa. In plus, avem informatii ca existau negocieri (daca nu cumva s-au si finalizat) intre Telesport si un alt post tv in ce priveste cedarea drepturilor de difuzare a acestor meciuri si chiar preluarea canalului Telesport, intr-o negociere <<la pachet>>. Mi se pare inadmisibil ca interesele cluburilor de fotbal din Liga I sa fie prejudiciate major prin rezilierea acestui contract din motive care tin strict de interese personale. Refuz sa cred ca suporterii, sponsorii echipelor, conducerile de club vor fi indiferenti in ceea ce priveste acoperirea nationala a postului tv cu care Telesport negociaza, asta prin comparatie cu TVR. Cred ca TVR a dovedit in timp ca este un partener serios si pe care se poate conta in sprijinul fotbalului romanesc, asa ca singura concluzie e ca la mijloc este rea-vointa", se arata in comunicatul semnat de Giurgiu. In perioada dintre anuntul facut de Telesport privind rezilierea contractului cu TVR si constatarea nulitatii actului de reziliere, cele doua parti au discutat posibilitatea sa incheie un nou contract de cesiune a drepturilor pentru meciurile din returul sezonului Ligii I si din sezonul viitor, optiunile 1 si 4. TVR nu a primit vreun raspuns la oferta facuta companiei Telesport in acest interval. TVR a anuntat, pe 2 februarie, ca Telesport a reziliat contractul pentru cedarea drepturilor de difuzare a meciurilor din Liga I, dupa ce persoanele responsabile de efectuarea platilor din cadrul Directiei Economice a TVR au omis, din neglijenta, sa emita ordinele de plata pana pe 10 ianuarie. In urma acestui incident, Giurgiu a demarat cercetarea disciplinara prealabila pentru sanctionarea persoanelor responsabile de nerespectarea clauzelor contractuale de catre TVR. TVR precizeaza insa ca, in conformitate cu clauzele contractului incheiat cu Telesport, astfel de evenimente nu puteau conduce la rezilierea imediata a contractului, existand remedii de natura contractuala, obligativitatea ca partile sa solutioneze orice diferend pe cale amiabila si mai ales termene de care Telesport era tinut inainte de a notifica rezilierea contractului. "Rezilierea a fost asadar abuziva, Telesport incercand <<iesirea>> din contract pentru a putea negocia cesiunea drepturilor catre o alta televiziune, la un pret mai mare. Suntem decisi sa actionam in justitie pentru recuperarea prejudiciului produs, pe care il evaluam la cateva milioane de euro si, daca este nevoie, pentru blocarea pe cale judiciara a oricarei incercari de cesionare a drepturilor catre o alta societate", a mai adaugat Giurgiu. (MIG)
Kanal D domina Turcia
Postul de televiziune care va intra pe piata romaneasca pe 18 februarie face parte din trustul Dogan Media Group, cel mai mare grup media de pe piata din Turcia. Kanal D se anunta ca o televiziune romaneasca si care isi propune emisiuni de divertisment - filme, seriale, show-uri muzicale, talk-show-uri, documentare etc. - prin productii romanesti sau realizate dupa formate internationale de succes.
Dogan Media Group are opt publicatii zilnice, dintre care trei sunt lideri pe segment (Huriyet, Milliyet si Posta), trei posturi de televiziune nationale - doua canale de divertisment (Kanal D si Star TV), lidere de piata, si liderul in stiri (CNN Turk, detinut in parteneriat cu AOL Time Warner), plus peste 15 canale de nisa, ocupand in Turcia 42% din piata de publicitate. Pe piata muzicala, Dogan Group este partener BMG, un grup din trustul german Bertelsmann AG. Kanal D Romania va fi detinut de Dogan Media Group (75%) si Ringier (25%), confrom unui comunicat comun al celor doua trusturi. Ieri, pe site-ul sau oficial, Kanal D Romania a anuntat preluarea optiunilor 1 si 4 ale meciurilor din Liga I. "Kanal D va transmite incepand cu luna februarie, doua meciuri saptamanal din returul sezonului 2006-2007 al Ligii 1, respectiv optiunile 1 si 4. Kanal D a achizitionat drepturile de la compania Telesport, pentru perioada februarie 2007 - iulie 2008. Cel mai important meci al etapei va fi difuzat duminica seara in cadrul unui program sportiv de aproape cinci ore, gazduit de Cosmin Cernat. Kanal D doreste sa arate telespectatorilor, inca din primele saptamani de emisie, ca pune pe primul loc dorintele acestora, in ideea de a crea o televiziune premium. Programele Kanal D vor putea fi urmarite 24 de ore din 24", se arata intr-un comunicat al Departamentului Sport de la Kanal D. (MIG)
CNA cere licitatie deschisa
Ralu Filip (foto), presedintele Consiliului National al Audiovizualului, ne-a declarat ieri ca, in acest moment, forul pe care il conduce este preocupat de monitorizarea drepturilor tv privind transmisiile sportive, urmand sa se adreseze federatiilor si ligilor pentru ca, in vara, sa se organizeze licitatii conform normelor europene. "Pana acum a mers asa pentru ca nu eram in UE. Din acest an, conform legislatiei europene, licitatiile trebuie sa fie deschise, iar in cazul fotbalului, pe durata de maximum trei ani si pe pachete. Stiu ca LPF are contract cu Telesport pana in 2008, dar aceasta nu este treaba mea", a spus Filip. Acesta a adaugat ca Romania risca sa plateasca amenzi daca CNA-ul va face plangere la Bruxelles in cazul nerespectarii legilor europene. "Am trimis o scrisoare la FRF, pentru licitarea partidelor Nationalei, din Cupa Romaniei si din Liga a II-a, precum si catre LPF, in ceea ce priveste meciurile din Liga I. Daca nu se vor respecta prevederile legale, ne vom adresa comisarului pentru concurenta de la Consiliul Europei", a declarat Filip. (MIG)
Ancheta la TVR
Desi Tudor Giurgiu, presedintele-director al postului public, sustine ca intelegerea cu Telesport este valabila, fiind gata sa ajunga in instanta pentru acest lucru, se pare ca la TVR a fost declansata o ancheta interna pentru gasirea celor care se fac vinovati de izbucnirea acestui scandal. Cum este greu de crezut ca o functionara de la Directia Economica ar fi putut sa uite sa plateasca la timp o transa dintr-un contract de peste patru milioane de dolari (fara a vorbi aici de un esec imens in planul imaginii), surse din TVR spun chiar ca la mijloc ar fi vorba despre o "lucratura" interna! Suspiciunile pleaca mai ales de la faptul ca, pana acum, TVR a fost cel mai bun partener al firmei Telesport, platind de fiecare data la timp, ba uneori chiar si in avans.
Din acest motiv, pierderea drepturilor tv pentru Liga I pare cu atat mai dubioasa, in conditiile in care acestea au si fost preluate de o televiziune noua, care se pregateste de o lansare in forta. (MIG)