Razboiul dintre palate, declansat de Traian Basescu cu ajutorul "biletelului galben" scos la inaintare de Elena Udrea, l-a determinat pe premierul Tariceanu sa afirme public existenta unei "oligarhii" in jurul Palatului Cotroceni. Premierul a dat
Razboiul dintre palate, declansat de Traian Basescu cu ajutorul "biletelului galben" scos la inaintare de Elena Udrea, l-a determinat pe premierul Tariceanu sa afirme public existenta unei "oligarhii" in jurul Palatului Cotroceni. Premierul a dat si o serie de exemple concrete. O constatare usor de facut este aceea ca grupul de interese "Golden Blitz", care graviteaza in jurul presedintelui Traian Basescu, a prosperat in ultimii ani cat alti-n zece, rotunjindu-si cifrele de afaceri cu sute de milioane de euro. Mai cu seama din afaceri cu bani publici, rezultati din licitatii controversate legate de constructii de drumuri si autostrazi.
In cauza se afla un lant de firme apartinand oamenilor de afaceri Costel Casuneanu, Dorinel Umbrarescu, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, care sunt invariabil prezente la tortul de atribuire a marilor lucrari platite cu bani publici de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Ministerul Transporturilor sau Primaria Capitalei. Acest grup are legaturi de afaceri foarte stranse cu un alt prieten de notorietate al lui Traian Basescu - Dorin Cocos - sotul celebrei Elena Udrea, fosta consiliera prezidentiala, propulsata in conducerea Partidului Democrat. O constatare deloc de neglijat este ca intregul grup, in proportie de 99%, a "spart piata" in aria Transporturilor, in care actualul sef al statului a excelat ca fost ministru in domeniu.
O interventie de 200 milioane de euro
Legaturile lui Basescu cu acest grup de oameni de afaceri au fost devoalate, in repetate randuri, de presa si dateaza inca din perioada cand actualul sef al statului era ministru la Transporturi sau primar general al Capitalei. Intr-o buna masura, grupul de interese financiare este creatia nucleului dur al PSD de la Bacau (Dumitru Sechelariu - Viorel Hrebenciuc), din perioada guvernarii Nastase. Gruparea s-a specializat mai intai pe carpeli de drumuri judetene dupa care a trecut la contracte consistente. Insa, de doi - trei ani, cifrele de afaceri au crescut ametitor.
Recent, desi n-a construit nici un kilometru de autostrada, grupului i s-a incredintat de catre CNADNR cel mai mare contract de autostrazi din Romania, din anul 2006, in valoare de peste 200 milioane euro. Este vorba de un tronson de circa 40 km al Autostrazii Bucuresti - Brasov (tronsonul Bucuresti - Ploiesti). Conform anuntului de participare la licitatie, firmele de asfaltari ale grupului nu aveau ce cauta la aceasta lucrare, intrucat una din conditiile eliminatorii era "dovada participarii la realizarea si finalizarea cel putin a unui proiect de constructie si proiectare de 40 km de autostrada". Ca un facut, in vara anului trecut, dupa publicarea anuntului de licitatie de la CNADNR, seful statului a iesit public si a clamat: "Priviti cu multa atentie la agentii economici romani. Uitati-va la marile esecuri din infrastructura romaneasca, fie ca discutam despre Autostrada Bucuresti-Pitesti, fie ca discutam despre drumuri nationale reabilitate, care nu au rezistat. Intotdeauna veti gasi antreprenori generali straini, iar in sub-antrepriza, firme romanesti". Basescu a afirmat ca ministrul Transporturilor trebuie sa gaseasca solutia pentru consolidarea agentilor economici romani, invitandu-i sa se asocieze in asa fel incat "prin cifra de afaceri pe care au realizat-o anul trecut, acum doi ani sau anul acesta, sa poata intra in competitie (...) Chemati-i si cereti-le sa se asocieze pentru a putea participa la marile licitatii care urmeaza. Dati o sansa constructorilor romani!", au sunat indicatiile prezidentiale.
Regula schimbata in timpul jocului
Acestea au si fost urmate, la cateva zile distanta, cand CNADNR a amanat brusc termenele de depunere a ofertelor si a schimbat conditiile de participare la licitatie, astfel incat sa fie permise asocieri de firme care daca nu au realizat minimum 40 de km de autostrada pot sa dovedeasca ca "au realizat lucrari de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie anuala de 700 mii tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani". Adica exact de ce avea nevoie grupul "Golden Blitz" pentru a participa la licitatie. Astfel, s-a constituit "Asocierea Spedition UMB SRL (Dorinel Umbrarescu) - PA & CO International SRL (Costel Casuneanu) - Euroconstruct Trading '98 SRL (Dan Besciu si Sorin Serban Vulpescu) - COM-AXA SRL (Dorinel Umbrarescu)".
Asociere care a castigat licitatia oferind un pret irealizabil de mic de 199,97 milioane euro, considerat de specialisti ca fiind cu circa 25 - 30 milioane de euro sub cel real.
Berceanu, nemultumit de certurile dintre "banditi"
ZIUA, care a dezvaluit in premiera manevrele de la CNADNR, a aratat ca diferenta de pret urmeaza sa fie acoperita prin metoda vestitelor "suplimentari"- majorari de preturi ulterioare licitatiei, ca rezultat al unor asa-zise recalculari de preturi de materiale etc.
Metoda a permis grupului sa castige mai mereu licitatiile ravnite, stiind ca sumele vor fi apoi rotunjite la cat trebuie. De altfel, ministrul Radu Berceanu a admis, in urma dezvaluirilor din ZIUA, ca sunt posibile asemenea majorari. Anumite informatii negative in legatura cu potentialul asocierii de a finaliza dificila lucrare, l-au ingrijorat insa pe ministrul Berceanu, care a spus presei la finele anului trecut: "Astia care au castigat primul tronson de autostrada, de cand l-au castigat si pana acum se cearta. Asta fac, desi au castigat o lucrare de 200 de milioane de euro. Se cearta pe orice. Care face aia, care face ailalta. Toti trei sunt romani, toti trei sunt drumari si toti trei sunt niste banditi care incearca sa-i traga in piept pe ceilalti doi!". Lucrarile la autostrada vor incepe in primavara. Exista insa semnale ca asocierea are mari probleme in interiorul ei si cauta sa dea in subantepriza o parte din lucrari unei firme cu adevarat specializata in constructia de autostrazi. La fel cum exista riscul sa ne alegem cu o autostrada ca cea dintre Bucuresti si Pitesti care trebuie peticita de la an la an, intrucat a fost prost construita.
Amicul presedintelui a ajuns un roman foarte bogat
Costel Casuneanu, presedintele PA & CO International SA, originar din Oituz-judetul Bacau, este cunoscut drept "bunul amic" al lui Basescu. N-a negat-o nici presedintele. Despre Casuneanu s-a dezvaluit in presa, in repetate randuri, ca a avut o serie de tranzactii auto si imobiliare cu seful statului, asupra carora vom reveni.
Intr-un timp foarte scurt, Casuneanu a promovat spectaculos in topul celor mai bogati romani, cu o avere cotata azi la peste 100 milioane euro, bani obtinuti din afaceri cu transporturi auto, asfaltari, industria lemnului si comisionare vamala. Costel Casuneanu a fost nominalizat drept un sponsor important al PSD si al lui Dumitru Sechelariu. A negat acest fapt. A fost insa cel care a contractat majoritatea lucrarilor de drumuri din judetul Bacau, inclusiv autostrada Bacau - Piatra Neamt (poreclita "autostrada Casuneanu"). A fost abonat si la lucrarile de reparatii de drumuri, inclusiv cele distruse de inundatii, fiind beneficiarul a peste 30 de contracte de asfaltare atribuite de CNADNR.
Revenind la legaturile sale cu seful statului, in 2000 presa a relatat faptul ca acesta i-a vandut lui Traian Basescu un autoturism Mercedes, cu suma de 13.000 dolari. Tot presa a relatat si faptul ca Basescu a detinut un teren de 3708 mp in Bucuresti, Aleea Privighetorilor, pe care l-a cumparat, in august 2000, cu suma modica de 1,483 miliarde de lei vechi (circa 15 dolari/mp). Coincidenta sau nu, terenul era invecinat cu un altul apartinand aceluiasi Casuneanu. In toamna lui 2002, Basescu a vandut terenul unei femei din Oituz (localitatea de resedinta a lui Casuneanu), cu suma de 12 miliarde de lei vechi (peste 360.000 dolari) - cu un profit de noua ori mai mare decat pretul de achizitie. Cu banii obtinuti din aceasta tranzactie imobiliara, Basescu si-a cumparat in octombrie 2002 o vila, cu suma de 280.000 de dolari, in Baneasa, pe soseaua Bucuresti - Ploiesti nr. 137 B, pe care a donat-o apoi fiicei sale mai mari, Ioana.
Patronii de la "Golden Blitz"
Dan Besciu si Sorin Serban Vulpescu, patronii vestitului Restaurant "Golden Blitz" si ai firmei Euroconstruct Trading '89 SRL, au fost actionari in aceeasi firma cu Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea. Iar Basescu este un client fidel al restaurantului "Golden Blitz". De numele celor doi patroni este legata si o tranzactie cu un alt imobil al familiei Basescu. Este vorba de o vila rezidentiala dintr-un ansamblu de cinci vile identice, situate in comuna Corbeanca (sat Petresti), cu iesire la DN1. Intr-una din vilele de lux au fost zariti sotii Ioana Basescu - Bogdan Marin (cantaretul Bodo), care de curand, dupa cum se stie, au divortat. Ansamblul de vile a fost construit de firmal lui Besciu - Vulpescu. Surprinsi de ziaristi in vila patronilor Euroconstruct, sotii Marin au pretins ca locuiesc acolo in baza unei "promisiuni de vanzare", pretext folosit cu succes in trecut si de pesedistul Viorel Hrebenciuc in legatura cu cateva zeci de hectare de teren. Cu toate acestea, in procesul de divort dintre cei doi, printre bunurile disputate la partaj figura si o vila din Corbeanca, evaluata la circa 320.000 euro, semn ca imobilul le-a fost vandut. Firma Euroconstruct Trading '89 SRL este si ea "abonata" fidela, de ani de zile, la "pachetele de drumuri" scoase la licitatie de Administratia Strazilor din Primaria Capitalei. Dar si la lucrarile de deszapezire. Euroconstructul are "abonament" si la CNADNR, la licitatii de drumuri nationale si, mai nou, autostrazi.
Regele asfaltului
Dorinel Umbrarescu, patronul UMB Spedition SA, supranumit "Regele asfaltului" din pricina faptului ca a asfaltat nenumarate sosele din Moldova, a fost clientul favorit al Ministerului Transporturilor inca din vremea PSD, fiind un apropiat al familiei Sechelariu. Acum este clientul preferat al CNADNR si este liderul asocierii careia i s-au daruit lucrarile de construire a celor 40 km ai autostrazii Bucuresti - Brasov, in urma declaratiilor facute de actualul sef al statului. Numai pentru lucrari de deszapezire din aceasta iarna, Spedition UMB SRL a primit la finele anului trecut, prin incredintare directa, un contract de trei milioane de RON, de la Transporturi. Firmele sale Spedition UMB SRL si COM-AXA SRL sunt prezente la cele mai profitabile lucrari de drumuri incredintate din banul public.
Drum liber pentru membrii clanului
Cat de benefica sau cat de dezastruoasa va fi pentru romani prestatia firmelor "Golden Blitz" in marile lucrari de drumuri si autostrazi din Romania, se va constata in viitorul apropiat, in functie de calitatea viitoare a acestora. Exista insa un risc major in privinta autostrazilor, unde aceste firme nu au construit nici un kilometru, deci nu au nici un fel de experienta, fapt recunoscut in scris, ziarului ZIUA, de reprezentantii CNADNR. De altfel, chiar ministrul Berceanu s-a aratat scandalizat anul trecut de modul de reparare al autostrazii Bucuresti - Ploiesti, pe o portiune de 23 km, care in anumite zone era "in valuri". Berceanu a informat presa ca va sista platile catre Euroconstruct pana cand defectele vor fi reparate. Cu toate acestea - asa cum ZIUA va arata in numerele viitoare - grupului "Golden Blitz" i se netezeste terenul pentru preluarea unui alt segment de autostrada, pentru care sunt prevazute sume de ordinul sutelor de milioane de euro.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.