Performanta de a scapa de 3% din bugetul national intr-o singura luna reprezinta cu certitudine una dintre cele mai spectaculoase reusite ale actualilor guvernanti. In acest fel, ministrul Finantelor si-a epuizat toate resursele din trezorerie si a p
Performanta de a scapa de 3% din bugetul national intr-o singura luna reprezinta cu certitudine una dintre cele mai spectaculoase reusite ale actualilor guvernanti. In acest fel, ministrul Finantelor si-a epuizat toate resursele din trezorerie si a provocat accentuarea presiunilor de pe piata monetara. In cele din urma, Guvernul Tariceanu a confirmat inca o data, desi nu mai era necesar, caracterul imprevizibil al politicilor bugetare si in ceea ce priveste managementul datoriei publice.
Inconsecventa politicilor bugetare a atins un nivel record in 2006. In vreme ce guvernantii se intreceau in rectificari ale deficitului bugetar, care a ajuns de la 0,5% la 2,5% in doar cateva luni, executia bugetara aduna in fiecare luna procente semnificative la excedent, din cauza incapacitatii ministerelor de a cheltui banii alocati pe proiecte. In conditiile in care Romania se confrunta cu probleme structurale majore, Guvernul Tariceanu risipeste bani publici pe investitii lipsite de substanta.
Cele aproape trei miliarde de euro cheltuite de guvernanti in ultimele zile ale anului 2006 echivaleaza cu banii pe care statul roman i-a incasat in urma privatizarii BCR sau cu jumatate din totalul investitiilor pe care tara noastra le-a atras anul trecut. La fel ca si in 2005, institutiile statului au perseverat in incompetenta si lipsa de profesionalism si in 2006, fara sa reuseasca sa cheltuiasca fondurile bugetare. Banii publici necheltuiti inseamna proiecte si programe nerealizate. Astfel, la finele anului trecut, Ministerul Finantelor a fost obligat sa cheltuiasca trei miliarde de euro din banii publici intr-un mod neinspirat si netransparent.
Potrivit declaratiilor oficiale, banii s-au indreptat cu precadere catre investitii. Numai ca aceste investitii au fost facute astfel incat sa "ocoleasca" licitatiile publice si sa poata fi atribuite catre clientii politici ai guvernantilor actuali. Suma investitiilor nu depaseste 40.000 de euro in parte, astfel incat nu este necesara organizarea de licitatii publice, iar contractele pot fi atribuite dupa bunul plac al guvernantilor.
Nici Banca Nationala, nici analistii economici si nici cei politici nu au ridicat vreun semn de intrebare asupra felului in care au fost cheltuiti acesti bani. In oricare alta tara, astfel de "performante" ar fi fost amendate de opinia publica prin cererea demisiei Guvernului. Scandalurile dezlantuite in ultimul timp pe scena politica romaneasca au eclipsat insa neregulile si gafele celor care gestioneaza astazi bugetul Romaniei.
Romania are nevoie de restructurarea sistemului educational, al sanatatii si al sistemului de pensii. De asemenea, trebuie infaptuita o strategie a sistemului energetic. Toate acestea necesita resurse financiare considerabile. Continuarea politicilor economice promovate in prezent de Guvernul Tariceanu nu face decat sa pericliteze si mai mult stabilitatea macroeconomica. Romania nu isi permite extravagante bugetare de genul celor inregistrate in luna decembrie 2006. Resursele limitate pe care le are Romania trebuie indreptate catre proiecte care sa creeze valoare adaugata pe termen lung, sa consolideze finantele publice si economia nationala.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.