Nu, nu toate cartile sint povesti sfisietoare, nu toate romanele trebuie citite ca niste mesaje etanse, cutremuratoare.

Mai exista si carti ale jocului (carte de joc, nu carti de joc!), subtile constructii intelectuale, din spatele carora autorul ne face complice cu ochiul, ne asteapta sa-i prindem toate fandarile, sa-i aplaudam vioiciunea spiritului. Cartea de astazi e o asemenea carte. Daca ar trebui sa o aseman cu ceva, atunci ar fi vorba despre acel cub Rubik (asa mi se pare ca-i spunea), un cub alcatuit din alte cuburi, mai mici, si cu care te chinuiai sa aduci toate cuburile mici de o culoare pe o singura suprafata. Peter Ackroyd ne-a oferit un cub care nu se aduce prea usor cu toate culorile pe aceeasi latura, trebuie sa faci rotiri intr-o parte si in alta, sa asezi un fragment de povestire linga altul pentru a putea vedea povestirea intreaga. Deliciul intelectual este garantat, cu aceste planuri intrepatrunse, cu epoci aflate la mare distanta, dar rezonind peste pagini. Umorul este unul dintre insotitorii nostri in aceasta aventura in care trebuie sa dai de capat povestii din cele trei sectiuni temporale. Umorul, ironia, sarcasmul si alte arme din panoplia acestei carti.

Acum, cind tablourile false se vind la pret de originale, cind plagiatorii sint aparati de chichite ale legii, „Chatterton" poate provoca, in continuarea lecturii, o dezbatere publica despre plagiat, fals, farsa in cultura unei tari. Pentru ca autorul britanic coaguleaza in cartea de azi suficiente enunturi pe tema plagiatului. Si poate ca asa este. Cel mai usor este sa scrii o carte care s-a mai scris. Mergi la sigur! Intrati in jocul lecturii, un nou titlu din colectia noastra asteapta sa-l treceti in raftul cartilor preferate.

Citeste mai mult: