„Colectia Cotidianul" va aduce miine un roman greu de lasat din mina, o parodie halucinanta a biografiei celui mai tinar falsificator din istorie.

Sa raspundem mai intii la intrebarea care decurge din titlu: cine sau ce e Chatterton? Personajul in jurul caruia se invirt celelalte figuri din carte este Thomas Chatterton, figura emblematica a romantismului englez. Imaginea prin definitie a poetului abandonat, privat de mijloacele de supravietuire, exilat intr-o camaruta saraca, ignorat de lumea oamenilor de rind si de lumea literara. La cincisprezece ani, fascinat de descoperirea unor manuscrise vechi, incepe sa scrie versuri in engleza medievala, pretinzind ca acestea fusesera compuse de un calugar din vechime, care, dupa cum avea sa se afle mult mai tirziu, era doar un personaj inventat de Chatterton. Daca la asta mai adaugi faptul ca acest tinar geniu a ales sa-si puna capat zilelor la doar saptesprezece ani, inghitind arsenic, nu e de mirare ca s-a transformat in idealul poetilor romantici peste citeva decenii. Il evoca si Peter Ackroyd, insa o face nu cu privirea romantica a poetilor de secol nouasprezece, ci cu cea reformatoare a scriitorului postmodern. Chatterton a schimbat lumea sinucigindu-se in adolescenta. Acum Ackroyd vine si spune: si daca Chatterton n-a murit? Daca el si-a inscenat moartea, inselindu-si contemporanii la fel cum facuse cu versurile sale „medievale"?

„Chatterton" e o calatorie halucinanta intre trei secole: pe de o parte, Ackroyd evoca povestea tinarului falsificator din secolul al optsprezecelea, apoi trece in epoca victoriana pentru a ne face cunostinta cu pictorul care a impus posteritatii imaginea lui Chatterton pe patul de moarte, si, in sfirsit, ajungem in secolul douazeci, la personajele care fac si desfac povestea supravietuirii lui Chatterton.

Pe linga umorul lor nebun, englezesc si nu numai, autorul va ofera o dezbatere memorabila pe marginea ideii de plagiat, de fals sau de furt. In „Chatterton", aproape fiecare personaj copiaza de la altul si evolueaza tocmai datorita acestui plagiat. Iar rezultatul este o reprezentare diabolica a istoriei de dincolo de istorie.

Citeste mai mult: