„Colectia Cotidianul" va aduce un autor care a pus criticii cu botul pe labe prin usurinta cu care se misca prin istorie si prin casele figurilor istorice.

Miercurea viitoare veti putea face cunostinta cu Peter Ackroyd romancierul. Insa, inainte de a scrie fictiune, britanicul si-a facut un nume din poezie si din biografii. Acum spune ca s-a lasat de poezie, dar ca poezia nu s-a lasat de el, ci a alunecat inevitabil in proza. La fel cum romanele sale premiate folosesc ingrediente de succes ale biografiilor care le-au precedat. Daca ideea de biografie suna prea ermetic si erudit, Ackroyd e exceptia: volumele lui, sutele de pagini ale volumelor lui, sint oricum, numai plictisitoare nu. Caci dupa toate lunile de cercetare prin bibliotecile londoneze si prin arhivele de la British Museum, scriitorul a avut inspiratia sa strecoare in text ceea ce s-ar numi atmosfera epocii. Iar Ackroyd a reusit sa acopere cam toate epocile, trecind cu Chaucer prin secolul al XIV-lea, cu Thomas Morus prin al XV-lea, cu Shakespeare prin al XVI-lea, cu romanticul Blake prin veacul al XVIII-lea, cu victorianul Dickens prin al XIX-lea si, de ce nu, cu T.S. Eliot prin secolul XX. Ackroyd iti face cunostinta cu toate aceste personalitati, dar si cu stradutele si cu suflul Londrei in vremea lor. Pe deasupra, si-a facut un nume tocmai prin lejeritatea cu care face salturi intre diferitele perioade istorice, schimbind imediat registrul lingvistic: Ackroyd poate reconstrui, in aceeasi carte, ca nimeni altul, engleza de secol XVII linga cea de secol XIX sau XX. Doua dintre biografiile sale au stirnit nenumarate discutii academice: Shakespeare si Dickens. Caci putini teoreticieni care si-au dedicat intreaga viata cercetarii celor mai insipide detalii din viata „marelui Will" vor gasi pe placul lor o carte in care cititorul se poate trezi plimbindu-se pe linga Shakespeare prin Londra, intrind in cercul sau de prieteni, protectori, figuri regesti, actori si scriitori.

Pentru biografiile sale, Ackroyd a incasat de fiecare data bani frumosi. Dickens si Blake i-au bagat in buzunar un avans de 650.000 de lire sterline la inceputul anilor ’90. Cu toate acestea, intr-un interviu pentru „The Guardian", Ackroyd recunostea fara ocolisuri ca are bunul obicei de a uita tot: „Nu tin toate datele astea in cap. Nu pot. Chaucer, de exemplu. Nici nu-mi mai aduc aminte data lui de nastere. Sau prenumele lui. Daca as tine sa-mi amintesc toate astea, va imaginati ce talmes-balmes ar fi in capul meu".