„Peste cinci ani oamenii vor ride de serviciile tv de astazi", declara recent Bill Gates. Valabil si pentru Romania. O data cu trecerea la televiziunea digitala, in 2012, piata tv autohtona se va reaseza. Licentele tv vor fi relicitate, bugetele de publicitate se vor indrepta spre mediul online, iar telespectatorii isi vor alcatui singuri grila de programe. In acest context, nisele de astazi „vor deveni case de productie, care livreaza un anume tip de program sau vor disparea", prezice Comanescu. Pina atunci insa, pe acest segment isi fac intrarea Romantica si Antena 2, primul dedicat femeilor si relansat ca alternativa la Acasa TV, iar cel de-al doilea canal se va adresa barbatilor si va miza mai mult pe talk-show-uri. Ca sa supravietuiasca insa concurentei, acestea trebuie sa-si stabileasca un public-tinta foarte clar si sa tina cont de particularitatile lui. „Publicul este infinit mai sofisticat, mai cunoscator, mai rafinat si mai sever in prejudecati. Discursul trebuie sa fie perfect croit pentru client", este de parere Andrei Gheorghe, consultant media. Totodata, televiziunile care traiesc pentru a servi anumite interese patronale si care nu isi vor schimba optica nu vor rezista pe aceasta piata. „Vor fi vindute sau pur si simplu vor sucomba", adauga Ghitulescu.

Pret mai mic la publicitate

Noile televiziuni au sanse mari sa atraga bugete de la advertiseri, cred specialistii in media. Cu o crestere a investitiilor in publicitatea pe tv estimata la 30-40% fata de anul trecut, cine reuseste sa se impuna in fata publicului-tinta va reusi in mod sigur sa-si umple si spatiile publicitare. „Faptul ca apar noi posturi poate conduce la o stimulare a investitiilor. Daca vorbim de posturi nisate, dar cu o tinta generoasa, veniturile din advertising pot ajuta foarte mult bugetul statiei. Este greu de crezut ca vor iesi pe profit din primul an pentru ca exista inca aceasta inertie a statiilor de nisa, dar daca au manageri de vinzari buni vor obtine bani", este de parere Bogdan Prajisteanu, Managing Director Media Insight. In opinia lui, politica pretului mai mic in raport cu concurenta ar putea fi unul dintre compromisurile obligatorii pe care noile canale vor trebui sa le faca, mai ales ca, pentru anul acesta, specialistii in domeniu estimeaza o crestere a costurilor pe spatiul publicitar cu 20-40% fata de 2006.