Proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro (peste 500 milioane de euro anual) prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere, potri
Proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro (peste 500 milioane de euro anual) prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere, potrivit unui studiu realizat de Asociatia Romana a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
"Studiul ARACO a fost realizat pe baza reglementarilor internationale accesate de proiectantii antreprenori si de investitorii din constructii si a analizat economiile, in cazul in care autovehiculele merg cu viteza superioara", a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu. In Bucuresti, valoarea pierderilor este de 500.000 de euro zilnic, a mentionat Plosceanu. Pierderile provocate de infrastructura deficitara ar putea fi diminuate, pe de o parte prin reducerea consumului de benzina, si pe de alta parte prin gasirea unor solutii alternative pentru drumuri, precum subtraversarile sau pasarelele, in special in Bucuresti, mai spun reprezentantii ARACO.
Piata constructiilor, in plina ascensiune
"Anul trecut, piata constructiilor a ocupat o pondere de 10% din produsul intern brut si estimam ca pe termen mediu aceasta pondere sa creasca la 12%", a spus Plosceanu. Astfel, estimarile ARACO arata ca piata constructiilor va creste anul acesta cu 25-27% fata de nivelul de sapte miliarde euro inregistrat in 2006. Pretul pe metru patrat construit se va majora in 2007 cu 15-17%, pe fondul majorarii salariilor cu 23% si al cresterii pretului manoperei, a mai mentionat presedintele ARACO. In prezent, pretul pe metru patrat construit in Romania variaza intre 300 si 2.500 euro, circa 20% din aceasta valoare reprezentand manopera.
Criza acuta de forta de munca
La sfarsitul anului trecut, numarul muncitorilor din constructii in Romania era de circa 330.000, necesarul fortei de munca fiind aproape dublu, potrivit estimarilor firmelor din domeniu. Antreprenorii nu exclud varianta angajarii muncitorilor din Turcia, India, Pakistan sau China, pe fondul crizei de personal din constructii. In prezent, salariul minim brut pentru muncitorii necalificati din constructii este de 440 de lei, insa acesta va creste la 900 de lei, in 2009, potrivit baremului convenit de patronate si sindicate prin acordul social sectorial. Cu toate acestea, indemnizatia ramane, si in urmatorii doi ani, sub nivelul consemnat in alte state UE. Reprezentantii ARACO si-au exprimat speranta ca in urmatorii ani sa poata acorda salarii medii de 800 de euro pentru muncitori calificati. In prezent, muncitorii din constructii din tarile UE, calificati si necalificati, beneficiaza de salarii nete de circa 190 de euro - in Estonia, 250 euro - in Ungaria, 500 de euro - Croatia si Slovenia, 800-900 euro - Grecia si Spania si 1.800 de euro in Italia, potrivit datelor ARACO.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.