Oare presedintii de banci din Romania au timp sa navigheze pe Internet? Daca nu, ar trebui sa o faca. Ar afla astfel de la sursa ca exista din ce in ce mai multi clienti care urasc serviciile bancare autohtone.

Si nu intotdeauna in lipsa culturii in domeniu. Bancile care activeaza pe piata romaneasca cunosc an de an cresteri cutremuratoare. De active, de clienti, de credite, ca numar de carduri. Inceputul de an cind se raporteaza astfel de succese prilejuieste mindrie in rindul presedintilor de societati bancare. Se alcatuiesc topuri, se calculeaza rate de rentabilitate care mai de care mai fatoase si, mai ales, banoase. In spatele succesului bancilor din Romania se afla insa, dincolo de managementul priceput, clientul autohton: cel care a contractat un credit de casa sau de nevoi personale, cel care a platit cu cardul sau a trebuit intimplator sa intre in relatie cu banca. Masa de clienti din Romania este una aparte. Neobisnuiti sa lucreze cu banca, clientii romani sint deosebit de sensibili atunci cind constata ca asteptarile lor sint inselate. Ei bine, in acest moment exista si se casca o prapastie intre imaginea bancilor despre ele insele si sentimentele clientilor aflati in relatie cu banca. Din acest punct de vedere cred ca ar fi bine daca presedintii de banci si-ar rezerva zilnic citeva minute pe zi sa vada pe net ce cred unii dintre clienti despre banca lor. Incursiune cu atit mai interesanta cu cit cei care posteaza pe Internet sint majoritatea tineri si, prin forta lucrurilor, sint din ce in ce mai informati.

Slalomul printre injurii, unele dintre ele copioase, poate fi de folos. Acolo poate fi gasita, de exemplu, indignarea celor care, agatati cu promotii de credite, constata ca dobinda le-a crescut vertiginos imediat dupa incheierea perioadei respective. Sau cruntele injuraturi la adresa bancilor care inteleg sa-si faca plinul pe seama vechilor clienti odata prinsi in captivitatea unor contracte cu clauze abuzive. Sa nu mai vorbim despre comisioane si despre extrem de interesanta lor volatilitate... Una peste alta, usor-usor, dar temeinic, bancile din Romania isi cladesc o imagine in ochii publicului in care predomina lacomia fara limite, fapt ce, in curind, s-ar putea intoarce impotriva lor. Odata intrati in Uniunea Europeana, multi au inceput sa traga cu ochiul prin vecini si constata ca businessul bancar se poate face si altfel.

Adica mai ieftin, mai civilizat, fara publicitati inselatoare.

Recent am solicitat conducatorilor primelor trei banci din piata sa-si spuna parerea despre relatia romanilor cu banca. Dincolo de generalitatile de rigoare, toti au declarat ca si-ar dori clienti mai fideli, care, daca se poate, sa lucreze toata viata lor cu o singura banca. Pot gasi pe Internet motivele de infidelitate.