Zece nume din industria muzicala au adunat numai intr-un an 973 de milioane de dolari in cont. Revista „Forbes" ii cauta prin buzunare si-i arata cu degetul.

Stirile dinspre vinzarile de albume pe plan mondial, odata pline de sclipici, sint destul de sinistre in ultimii ani, observa revista americana. Aparitia programelor de sharing in retea gen Napster, declinul vinzarilor si absenta unor noi superstaruri contribuie toate la griul situatiei actuale. „Forbes" a reusit sa inventarieze totusi o mina de staruri care au facut avere in 2006, in ciuda banilor putini care le revin din CD-uri sau din download legal.

Reflectoarele scot pirleala

Cei zece artisti selectati de „Forbes" au adunat in 2006 un total de 973 de milioane de dolari, fata de cele 994 de milioane de dolari centralizati anul trecut. Primul loc al clasamentului este ocupat, la fel ca in anul precedent, de Rolling Stones. Cei 150,6 milioane de dolari strinsi in acest an de grupul rock se datoreaza in mare parte turneului „A Bigger Bang". Ca si in anii anteriori, majoritatea cintaretilor au cistigat grosul banilor pe scena si nu de pe urma inregistrarilor din studiouri.

„Mass-media conventionale inclina sa priveasca in continuare spre vinzarile de albume ca la un adevarat barometru pentru ceea ce este si ceea ce nu este popular, insa acest lucru nu indica in nici un caz cine vinde de fapt biletele in timpul con-certelor. Artistii stiu foarte bine ca acest lucru nu arata cine face cei mai multi bani", spune Gary Bongiovanni, reprezentantul unei agentii care calculeza veniturile din turneele de pe piata nord-americana.

Discriminare pe virsta

Diferenta casa de marcat - scena este demonstrata de cazul Barbrei Streisand, ocupanta locului cinci al topului, care a cistigat in urma vinzarii albumelor 4 milioane de dolari. Suma este totusi una ridicola, daca ne uitam ca artista isi asigura acesti bani la un singur concert. Streisand a contorizat 92,5 milioane de dolari anul trecut de pe urma concertelor din SUA. Tinerilor artisti nu le este insa la fel de usor sa cistige bani. „Trupele care au lansat doar un album sau doua primesc cu greu sume foarte mari la un concert. Asta si din cauza faptului ca fanii, cei mai multi tineri, nu isi permit sa plateasca foarte mult pe un bilet", concluzioneaza cei de la „Forbes". Exemplul lor este trupa de country Rascal Flatts (locul 3), care a vindut cele mai multe albume dintre cei zece in 2006. Fanii au platit totusi doar 46,17 dolari pentru a-i vedea live (de aproape 6,5 ori mai putin fata de pretul mediu al unui bilet la un moment live Barbra Streisand). In concluzie, dupa 72 de concerte, trupa cistigase doar 43,6 milioane de dolari.

Casele de discuri nu tin ritmul

Extrem de constiente de dificultatile industriei, companii de inregistrari precum Warner Music, EMI sau Universal au inceput sa caute solutii pentru noi surse de venit. Una dintre scornelile caselor de discuri este ca artistii sa imparta cu acestea veniturile din concerte, iar EMI s-a grabit deja sa faca acest lucru cu Robbie Williams si cu Korn.

Milioanele celor 10 1. The Rolling Stones - 150,6 milioane de dolari

2. Tim McGraw/Faith Hill - 132 de milioane de dolari

3. Rascal Flatts - 110,5 milioane de dolari

4. Madonna - 96,8 milioane de dolari

5. Barbra Streisand - 95,8 milioane de dolari

6. Kenny Chesney - 90,1 milioane de dolari

7. Celine Dion - 85,2 milioane de dolari

8. Bon Jovi - 77,5 milioane de dolari

9. Nickelback - 74,1 milioane de dolari

10. Dave Matthews Band - 60,4 milioane de dolari