Kanal D, Antena 2, Cosmos TV, Romantica si nu numai se pregatesc de emisie. Unele au sanse reale de cistig, altele doar isi fac iluzii.

Investitii financiare fara asteptari imediate de amortizare, contracte cu vedete de calibru, targetarea clara a publicului, erodarea liderilor de audienta si atragerea bugetelor de publicitate. Acestea sint tacticile pe care trebuie sa le aplice televiziunile care si-au anuntat lansarea in 2007 pentru a avea sanse reale pe o piata deja aglomerata, spun analistii media contactati de „Cotidianul".

Secretul succesului: bani si vedete

„Am intrat intr-o noua epoca a televiziunii, in care pariurile se fac pe business planuri coerente, pe inteligenta in afaceri, branduri de media si competente reale, nu pe interese de moment. Intrarea Dogan pe piata romaneasca, intentia francezilor de la Lagardere de a ataca sectorul tv autohton si nisarea tot mai evidenta a posturilor locale pe o piata totusi redusa confirma acest lucru", rezuma Larisa Ghitulescu, jurnalist specializat in mass-media.

Aliat de curind cu Ringier Romania, Kanal D este vazut ca o amenintare pentru liderii permanenti de audiente, PRO TV si Antena 1. Pe de-o parte, pentru ca apartine unui operator puternic, care a anuntat o investitie de inceput de 30 de milioane de euro, si pe de alta parte, pentru ca aplica strategia vedetelor, „vizibila si usor de inteles pentru public", dupa cum spune Ioana Avadani, presedinta Centrului pentru Jurnalism Independent. „Cu cit un post nou lansat este dispus sa investeasca mai mult la inceput si cu cit este dispus sa amine momentul amortizarii cu pretul investitiei in dezvoltare, cu atit este mai de temut", sustine Larisa Ghitulescu.

La rindul lor, Antena 2 si Romantica (post care se va relansa in martie) pornesc la drum cu un atu important: amindoua fac parte din grupuri de media mari (Intact si respectiv Realitatea Media) care le vor asigura expunerea dorita prin bartere, promovare in-house si parteneriate strategice.

In privinta capitalului uman, Kanal D si Romantica s-au pus la adapost, primul achizitionind vedete precum Vacanta Mare, trupa sitcomului „La Bloc", Cosmin Cernat sau Dana Razboiu; iar celalalt le-a adus pe Teo Trandafir, Oana Zavoranu si Raluca Moianu.

Antena 2 nu a facut inca nici un anunt in aceasta privinta. Totusi, reteta transferului de popularitate de la vedeta la post nu functioneaza de fiecare data, avertizeaza analistul media Iulian Comanescu. „Vedetele nu aduc automat audienta. Florin Calinescu, cea mai stralucitoare vedeta tv a anilor ’90, n-a facut cine stie ce rating pe TV Sport".

Vadim, Gigi si „cadoul otravit" Atit Gigi Becali, cit si Corneliu Vadim Tudor viseaza de mult la cite o televiziune pentru pofta inimii lor. In timp ce primul mai asteapta, Tribunul este pregatit de emisie. Cosmos TV il va avea ca invitat permanent pe insusi actionarul majoritar, CV Tudor. Analistii insa nu-l vad cu ochi buni in primul an de functionare. „Vadim Tudor mizeaza pe publicul «Romaniei Mari». Simpatiile pe care si le-a atras pe acel canal mediatic se vor muta la Cosmos TV", spune Avadani. De acelasi transfer vorbeste intr-o nota mai pesimista si Andrei Gheorghe: „Acesta va fi cadoul otravit. Publicul lui Vadim nu este producator de excitatie pentru comanditarii de reclama. In plus, daca ii va prelua si stridentele lui Vadim, se va autodesfiinta din start". La rindul lui, Comanescu mentioneaza ca eventualul public al postului Tribunului „nu foarte tinar, nu foarte educat si nu foarte vesel pe care il putem banui ar putea fi deja acaparat de OTV. Cosmos TV va fi poate ultima himera lansata in eter de proprietarii-amatori din media romanesti", incheie jurnalistul.