Constructorii apreciaza ca starea proasta a soselelor aduce pierderi de o jumatate de miliard de euro pe an. Patronatul soferilor e mai drastic.

1,5 milioane de euro pe zi, adica 547 de milioane de euro pe an. Atit estimeaza constructorii ca este valoarea pierderilor cauzate economiei nationale de starea proasta a drumurilor din tara si de ambuteiajele frecvente din Capitala.

Proprietarii de autovehicule care circula in Romania inregistreaza pierderi zilnice de 1,5 milioane de euro prin cresterea consumului de combustibili determinata de starea precara a infrastructurii rutiere, a declarat ieri presedintele ARACO, Laurentiu Plosceanu. Analiza facuta de ARACO contine date precise si este de incredere, spun realizatorii acesteia. „Am pornit, spre exemplu, in Bucuresti de la numarul de autovehicule, de la carburantul consumat suplimentar ca urmare a faptului ca acestea nu pot circula cu vitezele patru si cinci si a rezultat ca pierderea este de 500.000 de euro", a spus Alexandru Dobre, antreprenor in constructii. „Studiul ARACO a fost realizat pe baza reglementarilor internationale accesate de proiectantii antreprenori si de investitorii din constructii si a analizat economiile, in cazul in care autovehiculele merg cu viteza superioara", a declarat Plosceanu.

Pierderile legate de infrastructura deficitara pot fi diminuate atit prin reducerea consumului de benzina, cit si prin gasirea unor solutii alternative pe drumuri, precum subtraversarile sau pasarelele, in special in Bucuresti, sugereaza reprezentantii constructorilor.

Acestia sint nemultumiti si de ritmul lent in care in Romania se construiesc autostrazi. „Avem imaginea neplacuta a faptului ca in Ungaria in ultimii ani s-au construit in medie 50 km de autostrada pe an, in timp ce in Romania s-au realizat 10 km", adauga Plosceanu.

Soferii, mai drastici

Starea soselelor nu nemultumeste doar constructorii, ci si oamenii de afaceri, cu diferenta ca ultimii sint mai drastici in aprecierile lor. Potrivit informatiilor date publicitatii in trecut de reprezentanti ai unei asociatii patronale a transportatorilor, pierderile economiei ar fi de chiar doi la suta din PIB (doua miliarde de euro).

Supararea oamenilor de afaceri este justificata prin faptul ca acestia inregistreaza pierderi mari, deoarece guvernantii nu gasesc bani sa repare reteaua de drumuri. „Fiecare dolar pe care nu-l cheltuim ca sa reparam un drum se muta in spinarea operatorilor de transport, care pierd trei-patru dolari pentru fiecare kilometru de drum cu probleme", crede Romeo Medan, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). Comparativ cu concurenta din UE, o firma romaneasca parcurge mai putini kilometri ca urmare a vitezelor mici la care sint obligate camioanele. Firmele de transport autohtone nu reusesc sa parcurga decit 80.000 de kilometri pe an, fata de cei 140.000 strabatuti de o firma concurenta din UE.

Transportatorii cred ca refacerea tuturor drumurilor nationale necesita 18 miliarde de euro. Daca s-ar folosi suma dedusa din acciza pe carburant pentru refacerea drumurilor, atunci ar fi posibila aplicarea unui program riguros de refacere a drumurilor, spun ei.

60% din retea trebuie reparata

Romania are o retea nationala de drumuri care insumeaza 79.000 de kilometri, din care 15.000 sint de drumuri nationale, iar restul, judetene si comunale. Din totalul retelei rutiere nationale, 5.868 km (37,3%) sint clasificati ca drumuri europene, adecvate traficului international, dar sectoare lungi ale acestei retele nu respecta Conventia Europeana asupra Principalelor Artere de Trafic International (AGR). Peste 60% din reteaua de drumuri nationale necesita reparatii sau reabilitare, arata un document realizat de ministerul condus de Radu Berceanu.