Potrivit unui raport al firmei ThinkBig Franchise Consultants, in Romania patru companii din domeniul alimentar se vind in francize.

„Franciza Cris-Tim este in curs de lansare, insa noi nu vom cere nici o taxa de intrare in sistem", sustine Radu Timis, presedintele Cris-Tim. Compania s-a lansat pe piata in 1996, ca si afacere de familie, si a fost reprezentata la inceput doar printr-un chiosc. Azi, afacerea Cris-Tim a devenit una dintre cele mai puternice de pe piata. Cris-Tim constituie un grup format din: Cris-Tim 2 Prodcom (marketing, vinzari si distributie de mezeluri), Recunostinta Prodcom Impex (fabricile de la Filipestii de Padure), Eco Ferm (ferme de crestere a animalelor si o ferma de culturi vegetale), Sensoconstruct (dezvoltare imobiliara si constructii). In prezent, la nivel national, sint peste 6.000 de magazine in care sint distribuite produsele Cris-Tim. „Cel care va beneficia de franciza va trebui sa-si deschida un magazin Cris-Tim, in care va vinde doar produsele noastre. El va avea aceleasi preturi ca in reteaua noastra de magazine, iar din profit isi va plati angajatii. Este vorba mai degraba despre un parteneriat cu noi, intentia noastra fiind aceea de a creste numarul de magazine Cris-Tim", mai spune Radu Timis.

Franciza si la productie

Lansat in 1991 la Buftea, Angst are o retea de distributie foarte mare care cuprinde principalele lanturi de hipermarketuri si magazine cash&carry, dar are si o retea de magazine proprii deschise in Bucuresti, Buftea si Sinaia. In decembrie 2006, oficialii companiei au anuntat deschiderea unui magazin de lux cu investitii de aproximativ un milion de euro, in Bucuresti. In 2006, numarul magazinelor Angst se ridica la 28, reteaua urmind sa se extinda cu inca zece in 2007.

„Franciza la Angst cuprinde doua componente: cea referitoare la magazinul de vinzari sau, in cazul in care un producator doreste, poate produce mezeluri sub sigla Angst. Dar in acest caz componenta principala este controlul produsului, deoarece tinem foarte mult cont de calitate", ne anunta Sorin Minea, director Angst.

Despre puii congelati

Avicola Buzau se mindreste cu brandul Coco Rico. Domeniul de activitate este comercializarea puilor congelati si semicongelati, iar numarul unitatilor francizate este de trei. Investitia este intre 15-20.000 de euro, taxa de franciza si redeventa fiind zero. A inceput din 2003 exportul produselor sale in Olanda, apoi si in Grecia si Germania.

Ultimul nume care se extinde in franciza este Agroland. Firma este prezenta pe piata incepind cu 1997 si se ocupa cu comercializarea puilor, dar si a nutreturilor, semintelor si accesoriilor necesare cresterii puilor etc. Numarul unitatilor deschise in franciza: 15. Agroland ofera sprijin in alegerea si amenajarea spatiului, dar si cursuri de instruire teoretica si practica, precum si materiale necesare deschiderii unei astfel de afaceri. Investitia pentru o astfel de afacere este de 7.000 de euro, contractul de franciza semnindu-se pentru cinci ani.