Teatrul National „Radu Stanca" din Sibiu a scos inca doua premiere, ambele semnate de tinarul regizor Radu Alexandru Nica, ambele reprezentind priviri in trecutul comunist.

„Balul" este o ilustrare a evenimentelor istorice petrecute in Romania in secolul al XX-lea printr-o serie de povestiri redate prin intermediul muzicii si al dansului, intr-o estetica apropiata filmului mut, in timp ce „Vremea dragostei, vremea mortii" are ca personaje liceeni incorsetati de sistemul socialist din fosta RDG.

In „Balul", ce se bazeaza pe un scenariu scris de Radu Alexandru Nica si de Mihaela Michailov, istoria Romaniei e vazuta dintr-un bar, transformat, dupa caz, in subsol in care se ascund civilii la bombardamente, loc de petrecere deopotriva pentru ofiterii nemti, cit si pentru cei rusi, sectie de votare si loc de propaganda comunista, in care portretele arborate la bar se schimba dupa caz, spatiu de ceai dansant pentru pionieri si utecisti, alimentara cu coada aferenta la lapte si cuib de securisti de unde porneste „revolutia". Povesti si destine se intilnesc in acest spatiu in care personajele isi danseaza mut viata. Muzica este un personaj in sine, ce traverseaza 80 de ani de istorie, de la Cristian Vasile si Zavaidoc, din Bucurestiul de altadata, la „Lily Marlene", „Kalinka", „Macarale", culminind cu „Noi in anul 2000 cind nu vom mai fi copii…".

„Vremea dragostei, vremea mortii" este a doua piesa a trilogiei RDG-ului, scrisa de Fritz Kater, o lucrare rotunda, privind atit inainte, cit si dupa caderea zidului, inainte, tineretea supusa rigorilor comuniste, dupa, deziluzii de maturitate: „Diferenta e ca acum avem teleshopping si ca nu mai sint ridicole camasile necalcate, ci cele calcate", spune Fritz Kater.

Acordam o nota de zece caietului-program la „Vremea dragostei, vremea mortii", care este conceput ca un caiet de matematica din anii ’80, cu patratele si cu tabla inmultirii pe ultima coperta, alaturi de celebrul indemn al lui Lenin, „Invatati, invatati si iar invatati!"

Colectivul Teatrului din Sibiu a arborat brasarde albe pentru a protesta fata de modul neprofesionist in care Politia si Spitalul Judetean Sibiu s-au ingrijit de cazul actorului Ovidiu Mot, gasit in coma intr-o parcare, dupa ce a fost tilharit de niste necunoscuti.