Chestionarele auto pentru redobandirea permiselor de conducere au starnit multe controverse in randul soferilor. Pentru ca doar 15% dintre cei care au sustinut acest examen l-au si promovat, Politia va modifica testele grila. Acest lucru vrea sa vina in sprijinul soferilor care au ramas fara permis si care sunt nevoiti sa raspunda la intrebari mult prea dificile. Astfel, potrivit actualelor chestionare, un sofer care conduce o Dacie si vrea sa-si recapete permisul trebuie sa stie cu ce lumini trebuie prevazut un moped sau cum trebuie semnalizat un camion sau un tractor. Desi soferul sustine examenul pentru categoria B, acesta este intrebat despre tractoare si camioane, lucruri pe care nu trebuie sa le cunoasca pentru a conduce o masina din aceasta categorie.
Reducerea gradului de dificultate
Directorul adjunct al Inspectoratului General al Politiei Romane (IGPR), chestorul Gheorghe Popa, a declarat, ieri, intr-o conferinta de presa, ca aceste teste urmeaza a fi modificate, in sensul reducerii gradului de dificultate al formularii raspunsurilor. "Am cerut conducerii Politiei Rutiere ca aceste teste grila sa nu aiba un grad de dificultate prea mare, stabilindu-se aproape in totalitate intrebari care privesc regulile de efectuare a manevrelor in timpul conducerii", a precizat Popa. Pe de alta parte, acesta nu considera ca cei care au dat acest exament nu au promovat din cauza ca testele sunt prea grele, ci pentru ca nu au invatat. La randul lor, cei care au trecut prin febra testarilor considera ca este normal sa cunoasca prevederile Noului Cod Rutier, insa nu inteleg de ce trebuie sa raspunda la intrebari despre camioane, tractoare sau motociclete cand ei conduc o Dacie. Ei vor ca aceste chestionare sa nu mai cuprinda intrebari si din alte categorii decat cea pentru care au permis. Totodata, Directorul Directiei Politiei Rutiere, Dumitru Jianu, a declarat, in aceeasi conferinta de presa, ca noile chestionare vor fi gata in scurt timp si vor fi testate pe cei care urmeaza sa dea examen in aceasta perioada. Acestea vor fi separate pentru posesorii de permis din diferitele categorii. De la intrarea in vigoare a noului Cod rutier, din 9009 persoane carora li s-a suspendat permisul de conducere si au fost nevoite sa sustina teste grila, doar 1376, respectiv 15%, le-au promovat, conform datelor IGPR. Testarea este gratuita si consta in completarea unui test grila, care contine 15 intrebari din legislatia rutiera, fiind declarat promovat cel care rezolva 13 din cele 15 intrebari.
Codul si accidentele
Totusi, noile prevederi au mai linistit traficul autohton. Astfel, numarul persoanelor care au decedat in urma accidentelor de circulatie s-a redus considerabil. Daca in perioada 1 decembrie 2006 - 19 ianuarie 2007, dupa intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, in cele 926 de accidente grave inregistrate si-au pierdut viata 271 de persoane, in perioada 1 decembrie 2005 - 16 ianuarie 2006, pe soselele din Romania au avut loc 945 de accidente grave, in care au murit 357 de oameni. Potrivit chestorului de politie Gheorghe Popa, "situatia operativa rutiera, la nivel national, este mult mai buna decat inainte de implementarea noii legislatii, desi agentii de politie rutiera au manifestat indulgenta fata de soferii care au comis abateri vadit neintentionate si nu foarte grave la regimul circulatiei". Totodata, oamenii legii au aplicat numai in prima luna de la intrarea in vigoare a noului cod (decembrie 2006) 22.304 de avertismente scrise si peste 230.000 de avertismente verbale si recomandari. De asemenea, noile prevederi legale indica un procent mai ridicat, de peste 80%, a celor care folosesc centura de siguranta, fata de 31% pana la 1 decembrie 2006.