Grupul franco-germano-spaniol este singurul ofertant care a depus documentatia pina pe 14 decembrie 2006, cind a expirat termenul pentru subscrierea ofertelor.

IAR BraSov ar putea deveni cel mai important producator regional de elicoptere, daca Eurocopter va prelua pachetul de 64,89% din capitalul fabricii, scos la vinzare la sfirsitul lui 2006 de catre Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, din Ministerul Economiei si Comertului. De asemenea, Eurocopter intentioneaza sa faca din compania romaneasca un service regional pentru elicopterele Eurocopter de ultima generatie.

Ce se va repara la Brasov

Unul dintre modelele care ar putea beneficia de asistenta la IAR Brasov ar putea fi elicopterul EC 135. Specialistii si expertizele tehnice il plaseaza printre cele mai sigure aparate de zbor din categoria elicopterelor usoare. Asa se face ca in prezent EC 135 (foto) este cel mai bine vindut aparat din lume, fiind totodata numarul 1 mondial in topul elicopterelor destinate interventiilor medicale de urgenta.

Pina in prezent au fost livrate la nivel global peste 500 de aeronave de acest tip, ceea ce constituie totodata o piata uriasa pentru serviciile de revizie si intretinere din care beneficia IAR Brasov.

De notat ca EC 135 se afla deja in dotarea autoritatilor romane, fiind folosit inclusiv in timpul inundatiilor de anul trecut, pentru transportul refugiatilor, dar si pentru deplasarea echipelor medicale si asigurarea aprovizionarii cu alimente si materiale de stricta necesitate.

Daca va fi preluat de grupul european, IAR Brasov ar putea asigura mentenanta si revizia unor aparate incadrate si in alte clase de greutate, cum sint modelele EC 155, pentru categoria medie, si EC 225 (sau EC 725 in versiunea militara), in clasa de peste 10 de tone.

Piata din tara noastra

In Romania, Eurocopter detine peste 80% din totalul pietei de elicoptere, estimind pentru urmatorii cinci-zece ani o potentiala crestere cu aproximativ 50 de aparate din toate categoriile. De asemenea, Eurocopter a inregistrat o crestere constanta a vinzarilor de elicoptere in Romania, adresindu-se unor nise noi de piata, cum ar fi transportul oficialitatilor. Astfel, in a doua jumatate a anului 2006, Eurocopter a vindut noua aparate, de tip EC 120, EC 135 si EC 15, special echipate pentru transportul de VIP-uri.

Preluarea IAR Brasov de catre grupul Eurocopter nu ar fi insa o surpriza in cercurile de afaceri, fiind stiut ca de circa 30 de ani grupul are relatii strinse de colaborare in industria de profil din Romania. Cele aproximativ 340 de elicoptere Puma si Alouette produse pina in prezent de IAR Brasov au fost realizate sub licenta Eurocopter. Grupul franco-germano-spaniol spera ca evolutia pietei din Europa de Est sa duca la cresterea vinzarilor de elicoptere.

IAR Brasov lanseaza Puma la apa

Peste numai citeva zile, compania brasoveana de aeronave, IAR, lanseaza primul elicopter Puma in varianta navala. Primul dintre cele trei aparate destinate Armatei romane va fi prezentat oficial pe 30 ianuarie. In acelasi timp, IAR Brasov continua derularea contractului cu Emiratele Arabe Unite, tara careia trebuie sa-I livreze, pina in 2008, 25 de aparate Puma SM, in valoare de 89 de milioane de dolari. „Am terminat 11 elicoptere pentru Emirate, alte trei aparate asteapta receptia si mai avem citeva in curs de fabricatie. In plus, am finalizat trei elicoptere pentru transportul trupelor, care au si ajuns la destinatar", spune directorul IAR Brasov, Ioan Georgescu. Despre privatizarea societatii, tergiversata timp de mai multi ani, directorul IAR nu stie mare lucru. „La mijlocul lunii trecute, Eurocopter a depus o oferta de cumparare pentru IAR, insa dupa preluarea de catre AVAS a societatilor din portofoliul Ministerului Economiei, privatizarea a fost aminata. Oricum, societatea are rezultate bune. In ultimii trei ani am platit datorii de 60 de milioane de lei, iar in 2006 am obtinut profit", a spus Georgescu. (Cristian Stoichici)