Desi sint in garantie in urmatorii doi ani, dupa reparatie sau dupa inaugurare, Berceanu vrea sa dea niste contracte de intretinere a 250 km de autostrada.

Cele doua portiuni de autostrada de care dispune Romania, Bucuresti-Pitesti si Bucuresti-Cernavoda, vor fi reparate si administrate de firme private, pe baza unor contracte primite de la Ministerul Transporturilor, incheiate pe perioade cuprinse intre cinci si 20 de ani. Firmele se vor ocupa de intretinerea si repararea portiunilor de autostrada si vor fi selectate prin licitatii organizate in perioada aprilie-mai, urmind ca, pina la finele lunii februarie, sa fie definitivate caietele de sarcini pentru licitatii.

Potrivit agentiei MEDIAFAX, care citeaza informatii provenind de la un oficial al Ministerului Transporturilor, administrarea autostrazilor va fi concesionata.

„Modalitatea de finantare a costurilor de intretinere nu a fost inca stabilita, printre variantele avute in vedere fiind introducerea unei taxe de autostrada", sustine MEDIAFAX.

Explicatiile ministerului

In a doua parte a anului trecut, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, si-a anuntat intentia de a introduce o taxa cifrata la aproximativ cinci euro pentru intrarea pe o autostrada, dar a afirmat, la acel moment, ca aceasta taxa este putin probabil sa fie aplicata pe autostrazile deschise in prezent.

In afara taxei de autostrada, fondurile ar putea proveni si de la buget sau din taxele achitate pentru utilizarea drumurilor nationale (rovinieta).

„Cheltuim bani foarte multi si pierdem foarte mult timp cu organizarea de licitatii pentru reparatii minore. In felul acesta nu vom mai face licitatii pentru fiecare defectiune", a mai spus oficialul mentionat. Initial, contractele vor avea o durata de cinci ani, urmind ca ulterior sa fie extinse pina la 15 sau chiar 20 de ani. „Sintem tentati sa facem aceasta perioada cit mai lunga, insa la inceput trebuie sa vedem cum merg lucrurile pe o perioada mai scurta, de cinci ani de exemplu. Ulterior, daca lucrurile merg bine, durata contractului va fi extinsa", a explicat aceeasi sursa.

Avantajele acestui sistem sint remedierea prompta a defectiunilor, mentinerea autostrazilor la un anumit nivel calitativ, refacerea imediata a marcajelor si inlocuirea prompta a panourilor antiorbire si a catadioptrilor. Participantii la licitatii vor trebui sa aiba certificate de buna purtate, care vor include informatii asupra capacitatilor financiare si tehnice ale acestora, a numarului de personal, a modului in care si-au indeplinit obligatiile avute in alte contracte.

Conducerea Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania infirma informatiile potrivit carora ar avea intentia introducerii taxei de autostrada, pentru cei 250 km care vor fi licitati. „Nu va fi vorba despre concesiune, ci de contracte de intretinere si de reparare multianuala a celor doua autostrazi. In plus, in nici un caz nu vor fi solicitate taxe, deoarece nici pentru repararea celorlalte drumuri nationale nu am pus vreodata vreo taxa", ne-au declarat oficiali ai companiei.

Bucuresti - Pitesti, sacul fara fund Pentru repararea autostrazii Bucuresti-Pitesti, statul a cheltuit pina acum peste 100 de milioane de euro. Ultimele lucrari au fost realizate de firmele Euroconstruct Trading si Pa&Co, apartinind lui Dan Besciu si Costel Casuneanu, ultimul autointitulat „bun amic cu presedintele". Lucrarile vor continua si in primavara anului viitor. Cele doua firme au cistigat licitatia la un pret dublu fata de suma ceruta de concurenta.