Ultima reduta in calea globalizarii fotbalului se clatina sub o lovitura de marketing de 250 de milioane. SUA transfera cel mai important brand al culturii consumiste de dincoace de Atlantic: David Beckham.

Americanii sint un popor dintr-o bucata. Pentru ei football-ul, sportul barbatilor adevarati, e o inclestare jucata cu castile pe cap si cu armura pe dedesubt. Celalalt joc, in care unsprezece fete alearga dupa o minge pasata cu piciorul, se numeste soccer. Cine ar putea face mai bine legatura dintre un sport „scris" pentru baieti si jucat mai mult de fetite decit baiatul cu mutra de fetita David Beckham? Importul sportului-rege - cum e denumit de noi, Restul Lumii - s-a mai incercat in doua rinduri. Prima oara in anii ‘75 ai secolului trecut, Pelé si alte vedete la vremea apusului alcatuiau o echipa cu rezonante de inceput de „era galactica": Cosmos New York. Un fel de Real Madrid cu distributie de pensionari. Apoi, douazeci de ani mai tirziu, Blatter a prelungit un regulament stupid pentru o editie a Mondialelor gazduita de Lumea Noua, in care treceau de prima faza a competitiei chiar si echipele clasate pe locul trei in grupa. Statele Unite au iesit din grupa, dar inertia n-a fost suficienta ca sa amorseze dragostea pentru mingea rotunda scuturind plasa si dincolo de Ocean. Undeva legatura era prea fragila! Lipsea din ecuatie exact scinteia pentru apetitul consumului, zeul suprem al popculturii americane contemporane - vedeta vector catre mall-uri! Definitia cea mai simpatica a metrosexualului este ca e „un tip care foloseste zilnic cel putin trei produse pentru ingrijirea parului". Iata de ce Beckham este evident unul dintre liderii de opinie ai acestei tendinte. De la freza pina-n virful ghetelor de sport. Nu cred deloc ca, pentru promotorii americani ai fotbalului, a fost precumpanitoare in decizia transferului amintirea sprinturilor blondului din Manchester fata de notorietatea prieteniei sale cu Tom Cruise. Mi-e teama ca nici centrarile sfichiuite de pe dreapta sau loviturile libere trase in dusmania paianjenului n-au contat mai mult decit expunerea pe coperte sau in tabloide alaturi de un alt brand (fost!) premium: sotia sa Victoria. N-au mai existat deci motive de ingrijorare ca Beckham si-a amanetat la bursa succesul pe gazon. Ce atita nod in papura ca in ultima perioada antrenorul Capello l-a inlocuit in carnetelul sau cu o linie neagra! La 32 de ani, dupa cel mai slab an din cariera, cind a pierdut nu numai banderola de capitan, dar si postura de international englez, Beckham pare ca si-a fixat un obiectiv dincolo de frontiera sportiva. S-a transformat intr-un Goliat multibrand - un fel de PepsiAdidasMotorolaGilette Inc. - cu un singur angajat. Un angajat care va cistiga un milion de dolari pe saptamina. Singura problema este ca David sa-si mai aminteasca cite ceva si din lucrul cu obiectul! Altminteri s-ar putea ca legenda biblica sa iasa taman pe dos.