Ordonantele de Urgenta ale Guvernului nr. 99/2006 si 131/2006, publicate "pe sest" in Monitorul Oficial, in vacanta dintre Craciun si Revelion (in zilele de 27 si 29 decembrie 2006) au fost prezentate in premiera de ZIUA in numarul de sambata. Impreu
Ordonantele de Urgenta ale Guvernului nr. 99/2006 si 131/2006, publicate "pe sest" in Monitorul Oficial, in vacanta dintre Craciun si Revelion (in zilele de 27 si 29 decembrie 2006) au fost prezentate in premiera de ZIUA in numarul de sambata. Impreuna cu argumente ale faptului ca cele doua acte normative incalca drepturi fundamentale ale omului si ofera puteri discretionare unor procurori aflati la cheremul Puterii. Primele reactii ale societatii civile nu au intarziat sa apara.
Renate Weber, presedintele Fundatiei pentru o Societate Deschisa (fost consilier prezidential al lui Traian Basescu) a criticat dur OUG 131, prin care procurorii DIICOT au primit dreptul de a urmari sistemele informatice pe perioade de pana la 120 de zile, fara a avea mandat judecatoresc si a fila pe oricine pe o perioada de un an de zile, cu ajutorul investigatorilor acoperiti, colaboratori sau informatori ai politiei judiciare. "Avem de-a face cu un act normativ clar neconstitutional. Nu am nici un dubiu cand afirm asta. Am o parere nu proasta, ci foarte foarte foarte proasta despre adoptarea sa. Incalca flagrant dreptul la viata privata, unul din drepturile fundamentale ale omului, si lasa loc de uriase abuzuri. Adoptarea sa arunca, practic, notiunea de Parchet inapoi la cea de Procuratura, iar sistemul judiciar inapoi in anii '90, daca nu chiar in anii '80", a precizat Renate Weber. "Daca acestia pot urmari sistemele informatice, inseamna ca pot urmari corespondenta electronica, pot citi SMS-urile din telefoane, pot vedea discutiile purtate in mediul electronic de diverse persoane. Adica lucruri ce tin de viata privata (...) Sa presupunem ca unui urmarit i se confisca hard-disk-ul computerului. Ce garantie poate avea cel urmarit, de unde sa stie el ca nimeni nu i-a <<plantat>> acolo documente pe care nu le-a avut niciodata? Cum poate el demonstra ca nu le-a avut? In plus, cine ne poate demonstra ca anchetatorii nu vor folosi in cel fel vor dori corespondenta privata a omului?", a continuat fostul consilier al lui Traian Basescu.
Renate Weber a criticat si modul in care aceste modificari au fost operate - "smechereste, pe sest, prin Ordonanta", sustinand ca ar fi trebuit sa faca obiectul unor consultari publice majore. "Am de gand sa ma lupt pentru ca aceasta aberatie legislativa sa nu treaca de Parlament. Intentionez sa particip la discutiile din Comisii si sugerez jurnalistilor sa faca la fel. Nu putem lasa asa ceva sa treaca!", a conchis presedintele Fundatiei pentru o Societate Deschisa.
Parchetul vrea sa-l credem pe cuvant
Biroul de presa al Parchetului Inaltei Curti a oferit cateva explicatii in legatura cu OUG 131/2006, care modifica legea de functionare a DIICOT. Potrivit explicatiilor date, "nicaieri textul ordonantei nu permite procurorilor sa poata intercepta convorbiri telefonice fara a exista mandat din partea unui judecator. Precizarile regasite in cuprinsul ordonantei cu privire la accesul la sistemele informatice nu permit procurorilor decat obtinerea unor date si informatii stocate (cu valoare istorica, deja petrecute) intr-un sistem informatic. Interceptarea si inregistrarea comunicatiilor dintre doua sisteme informatice se face exclusiv prin mandat emis de judecator in aceleasi conditii ca si interceptarile convorbirilor telefonice".
Sustinerile Parchetului sunt false, intrucat textul Ordonantei 131/2006 este extrem de clar si confera procurorilor DIICOT, prin art. 16, dreptul de a pune sub supraveghere conturile bancare si accesul la sistemele informatice prin ordonante de 30 de zile, care pot fi prelungite pana la 120 de zile. Cum legea nu defineste "accesul la sistemele informatice", este limpede ca procurorii pot in aceste conditii sa intercepteze orice convorbire purtata prin chat, mesenger, pot sa sparga casutele postale de tip e-mail, sa <<aspire>> continutul hard-disk-urilor, sa intercepteze SMS-urile si apelurile din retelele de telefonie mobila, inclusiv agendele telefonice din memoria celularelor. Justificarile Parchetului General nu pot convinge pe nimeni cata vreme textele ordonantei nu fac distinctie intre tipurile de "sisteme informatice", iar Constitutia consacra drept inviolabil secretul corespondentei. Pretextul de date cu "valoare istorica, deja petrecute" nu este decat praf in ochii celor care nu au cunostinte suficient de avansate in domeniul comunicatiilor electronice.
In zilele urmatoare, mai multe organizatii non-guvernamentale isi vor manifesta public dezaprobarea fata de aceste ordonante de urgenta - profund neconstitutionale. O ordonanta de urgenta nu poate viza drepturi fundamentale ale omului sau functionarea unor institutii fundamentale ale statului.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.