"Am optat pentru aceasta varianta pentru ca mi se pare cea mai corecta, in sensul de a avea evaluarea si expertiza acestui for national", a spus Frunzaverde. Ziarul ZIUA a semnalat inca din data de 4 decembrie 2006 faptul ca licitatia pentru achizitionarea avioanelor respective a fost masluita.
In noiembrie 2006 s-a organizat licitatia pentru achizitionarea a sapte aeronave scurt-mediu curier destinate Fortelor Aeriene Romane. In competitie au intrat firmele EADS CASA (membra a European Aeronautic and Defence Company), cu modelul CASA C-295, si Alenia Aeronautica (membra a grupului Finmeccanica), cu modelul C 27J Spartan. Principalul criteriu anuntat de Romtehnica pentru atribuirea contractului de furnizare a fost acela al pretului cel mai scazut.
Romtehnica, firma specializata a Ministerului Apararii, a fost insarcinata sa elaboreze caietul de sarcini si sa organizeze licitatia. In prealabil, generalul locotenent Gheorghe Catrina, seful Statului Major al Fortelor Aeriene, a aprobat caietul cu cerintele operationale pentru programul "Avion scurt/mediu curier".
Dupa anuntarea rezultatelor, EADS a contestat rezultatul licitatiei. Principalul motiv a fost acela ca oferta depusa de reprezentantii EADS-CASA pentru modelul CASA C-295 ar fi fost mai avantajoasa. Concret, oferta de la EADS ar fi fost cu peste 12 milioane de euro mai scazuta decat cea depusa de Alenia Aeronautica. Potrivit unor surse oficiale, valoarea contractului s-ar ridica la aproape 350 de milioane de euro.
Romtehnica s-a balbait in explicatii
Departamentul pentru Armamente a incercat sa musamalizeze rezultatele licitatiei. La cateva zile dupa aparitia articolului referitor la licitatie in ziarul ZIUA, Ioan Ion, secretar de stat in Ministerul Apararii si sef al Departamentului pentru Armamente, a incercat, intr-o conferinta de presa, sa justifice de ce a fost declarata castigatoare a licitatiei firma Alenia Aeronautica, parte a grupului Finmeccanica din Italia. Din datele prezentate de Ion, firma care a pierdut licitatia, chiar daca a oferit un pret mai mic, nu ar fi indeplinit cinci conditii din caietul de sarcini. Oficialii romani au refuzat sa comenteze si informatiile publicate in presa, referitoare la problemele pe care le-ar fi avut avioanele C-27J Spartan achizitionate de armata elena, dar si sa numeasca alte companii in afara de cea castigatoare care ar fi putut indeplini simultan toate conditiile din caietul de sarcini. In aceste conditii exista suspiciunea ca acest caiet de sarcini a fost intocmit special pentru a putea favoriza firma italiana.
Comparatie de oferte
CASA/EADS are trei modele de avioane de transport tactic in productie. A fabricat pana in prezent 969 de aeronave ce opereaza in 60 de tari, insumand 3,7 milioane ore de zbor. C-295 este un derivat modernizat al avionului CN-235. Primul zbor efectuat in 1998. In serviciu din 2001. Peste 50 de aeronave vandute in sase tari. C-295 poate avea la bord 78 de militari sau 48 de parasutisti si doi instructori. Consumul este de 560 litri la ora de zbor. Are un cost de operare de 30 la suta in raport cu o aeronava C-130.
Alenia Aeronautica are un singur model de avion de transport in productie, ce a fost livrat in 9 tari. C-27J este un derivat al avionului Alenia G-222. Primul zbor efectuat in 1999. Beneficiarii sunt Grecia, Bulgaria, Lituania. C-27 J poate avea la bord 46 de militari sau 32 de parasutisti si doi instructori. Consumul este de 900 litri la ora de zbor.