Timp de aproape sapte saptamini, copilotii de la Dakar incearca sa ghiceasca traseele etapelor. Organizatorii le dau raspunsul abia cu citeva ore inainte de start. Din 7 ianuarie, de cind convoaiele de masini inscrise la Dakar 2007 au patruns pe continentul african, nu au mai contat doar abilitatile pilotilor sau calitatile tehnice ale masinilor, ci si indicatiile transmise de catre navigatori. Intrucit aptitudinile de orientare ale fiecarui echipaj sint privite ca factor primordial pentru victorie, organizatorul -ASO - furnizeaza numai anumite informatii despre traseu, iar, cu circa sapte saptamini inainte de startul competitiei, copilotii primesc o descriere generala a destinatiilor si doar un plan sumar al traseului. „In timpul raliului sintem informati despre traseul exact doar in seara dinaintea etapei", explica Dirk von Zitzewitz, mina dreapta a lui Giniel de Villiers (Volkswagen), liderul la zi al clasamentului general.

Amintiri din Mali

Pe de alta parte, concurentii nu asteapta cu miinile in sin anuntarea rutelor. „Toti navigatorii de la Volkswagen ne-am reunit la Hanovra, la finalul lunii noiembrie, pentru a schita posibilele rute", declara von Zitzewitz. Etapele sint impartite intre copiloti, iar fiecare este disecata de catre doi oameni, analizata pe baza hartilor existente, iar potentialele rute sint prezentate colegilor. „Am folosit road-book-uri vechi, schite anterioare, chiar si fotografii din ceilalti ani", spune germanul care a concurat deja la trei editii ca motociclist si la patru ca navigator in sectiunea auto. Michel Périn, navigatorul lui Carlos Sainz, a fost impresionat: „Fiecare a schimbat informatii, trucuri din anii precedenti. In timpul discutiei, detaliile incep sa vina in minte si memoria te ajuta enorm. Spre exemplu, in Mali, daca traseul trece peste un curs de apa, drumul este mai putin pietruit pe partea dreapta decit pe cea stinga".

Urmarire pas cu pas

Chiar daca masinile de competitie sint echipate cu sistem de navigare prin satelit (GPS), tehnologia de virf este utilizata mai mult pentru a monitoriza competitorii. O sageata indica ultima directie de deplasare, o data ce un vehicul s-a apropiat la mai putin de 3 km de un punct ascuns de orientare (Way Point Masked - WPM). Cind un sportiv se afla la mai putin de 200 de metri - in orase si sate, mai putin de 90 de metri -, confirmarea apare si ecranul se stinge. Sistemul functioneaza doar ca un compas intre punctele de orientare. In etapele dificile, noile puncte eclipsa de orientare (Way Point Eclipse/ WPE) ajuta la navigatia echipajelor - daca este gasit un punct corect, se va indica directia urmatorului WPM. „Aceasta informatie suplimentara impiedica echipajele sa umble degeaba prin desert pentru a gasi un punct ascuns", explica Michel Périn. Cit priveste cursa, ieri s-a desfasurat in Mauritania etapa a opta, Atar-Tichit, cu o foarte lunga speciala, de 589 km.