Sebastian Vladescu a refuzat garantarea de catre stat a unui imprumut de 150 de milioane de euro, destinat achizitionarii de catre CFR a 120 de rame electrice, trenuri asemanatoare Sagetii Albastre.

Ramele electrice sint larg folosite pe toate caile ferate europene, datorita avantajelor pe care le prezinta, dar sint absente in Romania. De aceea, anul trecut, pe baza unui imprumut in valoare de 150 de milioane de euro convenit cu Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare (BERD), CFR Calatori a initiat procedurile de achizitie a 120 de rame. Acestea ar fi urmat sa inlocuiasca partial actualele garnituri diesel Sageata Albastra, folosite defectuos, in anumite cazuri, pe rute electrificate, spre exemplu pe ruta Bucuresti - Brasov. Potrivit BERD, utilizarea ramelor duce la o economie de energie de 16% si la o reducere cu 10% a emisiei de gaze poluante. Ramele urmau sa ofere pasagerilor acelasi confort cu cel de pe trenurile de mare viteza din UE, respectiv ecrane LCD, prize pentru alimentarea laptopurilor, aer conditionat etc., cum se solicita in caietul de sarcini, ne-au declarat surse oficiale din Ministerul Transporturilor.

BERD nu s-a asteptat

Fara a astepta avizul Ministerului Finantelor, pentru a urgenta proiectul, dupa cum spune Serban Ghinescu, director adjunct pentru Romania al BERD, banca si-a angajat propriii consultanti si i-a platit pe acestia din banii sai. Caietele de sarcini au fost achizitionate de 14 firme, iar in final noua dintre acestea, printre care si un producator chinez, au depus oferte ferme. CFR Calatori ar fi urmat sa inceapa negocieri directe cu fiecare dintre acestea, insa proiectul a fost stopat la finele anului trecut deoarece MFP a refuzat solicitarea primita de la BERD de a garanta imprumutul. Obtinerea garantiei este o practica internationala pentru imprumuturile acordate unei societati ce au statul ca principal actionar.

Cum justifica Vladescu refuzul

Ministerul Finantelor Publice spune ca potrivit noii legislatii statul nu mai garanteaza credite. Oricum, BERD a venit cu o dobinda mult mai mare decit a altor banci de profil, spune Vladescu.

„Au vrut garantarea creditului de catre stat, or, potrivit legii, statul nu mai poate da astfel de garantii (o astfel de masura poate fi considerata ajutor de stat - n.red.). In al doilea rind, dobinda ceruta de BERD pentru acest credit a fost de unu la suta peste rata Libor, pe cind Banca Europeana de Investitii, de exemplu, ofera o dobinda de 0,3 la suta peste Libor", ne-a declarat Vladescu.

Dimpotriva, Consiliul Concurentei (CC) spune ca nu este obligatoriu ca garantarea unui credit de catre MFP sa fie considerata ajutor de stat, totul depinzind de criterii si situatii concrete. CC nu se pronunta, deoarece nu a primit notificarea MFP, care ar fi oferit detalii necesare unei aprecieri, spun oficialii CC. Mai mult, ceea ce era permis inainte de 1 ianuarie, in privinta garantiilor acordate de stat, e permis si dupa aceasta data, deoarece „legislatia nu s-a schimbat", spun aceeasi oficiali.

De altfel, mai multe imprumuturi angajate de CFR Calatori, destinate achizitionarii sau modernizarii de vagoane si locomotive, au primit, in ultimii doi ani, garantia statului si avizul CC. Printre acestea, imprumutul dedicat cumpararii a 120 de automotoare Sageata Albastra (garantii acordate HVB Bank München si Bank Austria Creditanstalt).

Programul, continuat pe banii UE

Lasat fara bani, Ministerul Transporturilor se gindeste sa continue programul din fondurile nerambursabile care vor fi primite de la UE in acest an. „Va fi un program de 200 de milioane de euro, din care 100 de milioane de euro vor veni de la bugetul de stat, iar restul de la UE", ne-au declarat oficialii ministerului. Acestia mai recunosc ca Ministerul Transporturilor nu a obtinut, anterior demararii licitatiei, avizul MFP pentru garantarea imprumutului.

Avantaje rame electrice

* Eficienta energetica;

* Manipulare usoara, deoarece nu este necesara intoarcerea garniturii in gari;

* Posibilitatea fragmentarii unei rame, in functie de cererea de bilete;

* Fiabilitate: fiecare vagon are propriul motor de propulsie, ca urmare defectarea unuia nu pericliteaza continuarea cursei.