Asa cum am mai publicat, taxa de prima inmatriculare se calculeaza, conform Codului Fiscal si OUG 110/2006 publicata la sfarsitul anului trecut, dupa formula Taxa speciala: A x B x C x (100 - D)/100, in care A - capacitatea cilindrica, B - taxa preva
Asa cum am mai publicat, taxa de prima inmatriculare se calculeaza, conform Codului Fiscal si OUG 110/2006 publicata la sfarsitul anului trecut, dupa formula Taxa speciala: A x B x C x (100 - D)/100, in care A - capacitatea cilindrica, B - taxa prevazuta in coloana 3 din anexa 4 sau, dupa caz, in coloana 2 din anexa 4.1, C - coeficientul de corelare a taxei prevazut in coloana 2 de la anexa 5, iar D - coeficientul de reducere a taxei in functie de deprecierea autoturismului/autovehiculului, prevazut in coloana 3 de la anexa 5.
Potrivit calculatorului de taxa de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP), pentru o masina, de exemplu, cu o capacitate cilindrica de 3000 cmc, non-euro (adica cea mai poluanta), cu o vechime cuprinsa intre 2 si 4 ani, taxa este de 9383 euro. In mod firesc, pentru o vechime mai mare ne-am fi asteptat ca taxa sa fie mai mare! Ei bine, nu! Daca masina are intre 4 si 6 ani, taxa scade cu 833 de euro, la 8550 euro! Asta da taxa ecologica!
Folosind acelasi site al MFP, am verificat daca acelasi fenomen se intampla si in celelalte cazuri: sumele rezultate sunt in aceeasi maniera. Un model mai popular de masina in Romania este cel de 1600 cmc, dotat cu motor Euro 3. Ei bine, si in acest caz se pastreaza anomalia: daca autoturismul este mai vechi, taxa scade! Astfel, pentru acest exemplu, la o vechime de 2-4 ani, taxa este de 1251 euro si scade la 1140 euro, daca masina are o vechime intre 4 si 6 ani. Ceea ce inseamna ca, daca un roman cumpara din Uniunea Europeana un autoturism vechi de 2 ani si o luna plateste mai mult decat daca si-ar lua o masina veche de 5 ani si 11 luni!
Guvernantii nu stiu aritmetica
Verificand formula de calcul cuprinsa in Codul Fiscal am observat si unde este cu adevarat anomalia. In primul rand, anexa 5 contine tabelul privind reducerea care se aplica la taxa. Adica, guvernantii au fost "amabili" si s-au gandit ca romanul se bucura daca vede ca i se face o reducere! Si i se face, numai ca total aiurea. Aceasta reducere se calculeaza dupa formula 100-D/100. Ceea ce inseamna ca la orice valoare a lui D din tabel, rezultatul va fi subunitar (adica intre 0 si 1). Oricine a facut scoala generala stie ca inmultind un numar peste 1 cu un numar subunitar, valoarea finala va fi mai mica decat cea initiala! Sau, mai pe romaneste spus, daca se inmulteste 100 (numar mai mare ca 1) cu 1,1, rezultatul este 110, adica mai mare ca 100 (valoarea initiala). Daca se inmulteste 100 cu 0,9 (numar intre 0 si 1), se obtine 90, adica un numar mai mic decat initialul 100. Lucru pe care guvernantii ar fi trebuit sa-l stie! Astfel, conform tabelului, cu cat masina este mai veche, cu atat coeficientul de reducere este mai favorabil! Mai eficient ar fi fost acest tabel daca ar fi fost fix pe dos! Sigur, pentru a arata ca tinem cu adevarat la aerul curat, ar trebui modificati si coeficientii de corelare, diferentele intre acestia fiind foarte mici, de numai 0,2, pentru masini vechi.
In concluzie, recomandam autoritatilor sa mai puna mana pe manualul de "Aritmetica" si sa modifice tabelul astfel incat scopul initial, de a ne proteja mediul, sa fie atins! (Gabi MOROIANU)
TABEL DEMONSTRATIV
Motor Euro 3
1600 cmc 1900 cmc
2-4 ani 1251 euro 1783 euro
4-6 ani 1140 euro 1625 euro
UE ne schimba taxa
Suma platita pentru inmatricularea unei masini vechi ar putea scadea semnificativ, dar romanii care vor plati taxa dupa actuala calculatie nu vor primi banii inapoi. Reamintim ca ZIUA a fost prima care a semnalat ilegalitatile legii si aberatiile tabelelor.
Ministrii Mediului si Finantelor au anuntat ca rediscuta modalitatea de calcul a taxei de prima inmatriculare cu Comisia Europeana, pentru a evita deschiderea procedurii de infrigement impotriva Romaniei. Noile niveluri ale taxei auto vor fi stabilite in cateva saptamani si adoptate prin Ordonanta de Urgenta. "Punctul criticat de UE este faptul ca taxa de inmatriculare pentru anumite autoturisme cu un anumit tip de motor si o anumita vechime este mai mare decat valoarea reziduala calculata dupa standarde europene. Va trebui ca in acele locuri nivelul taxei sa fie reconsiderat. Nu e vorba de o scadere uniforma a taxelor, ci de o aliniere la aceste principii", a declarat ieri, intr-o conferinta de presa, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu. Actuala situatie, in care taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007 risca sa aduca Romania in fata Curtii Europene de Justitie, nu a fost evitata. "In momentul promovarii Codului Fiscal in Parlament au existat anumite modificari si in acest moment exista, pe baza tabelului aprobat de Parlament, o discutie cu Comisia Europeana. Subliniez ca CE nu a afirmat vreodata ca este o taxa pe care Romania nu are voie sa o aplice. Singurul loc in care urma sa avem o discutie cu CE in scopul de a evita declansarea procedurilor de infrigement a ramas nivelul taxei in curs", a precizat Vladescu. Taxa va fi aplicata la actualele cote pana cand Guvernul va aproba o ordonanta de urgenta pentru modificarea cuantumului, dar Vladescu apreciaza ca pentru masinile noi nu vor exista modificari, intrucat sumele platite la inmatriculare nu sunt foarte ridicate. Ministrul a afirmat ca cei care vor inmatricula masina pana la modificarea taxelor nu vor primi nici un ban inapoi, in cazul in care noua taxa ar fi mai mica. Aceasta desi in Ungaria, aflata intr-o situatie similara, statul a fost obligat ca, dupa introducerea sistemului de devalorizare sa restituie cetatenilor sumele platite in plus pe vechiul sistem fata de noua calculatie, dupa cum a declarat recent comisarul european pentru taxe si vami, Kovacs Laszlo unui cotidian de limba maghiara. (Gilda POPA)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.