Aderarea la UE si legislatia acesteia dau mari batai de cap autoritatilor judiciare autohtone cu privire la posibilitatea ca persoanele, date in urmarire generala sa poata fugi mai usor din tara. Persoanele date in urmarire generala pot profita din plin de legilatia UE pentru a parasi Romania. Singura conditie este ca acestea sa prezinte o carte de identitate si sa nu starneasca suspiciuni prin comportament, politistilor de frontiera. Cu putin noroc, numele lor s-ar putea sa nu fie accesat in baza de date de la frontiera si astfel pot iesi nestingheriti din tara. Pentru ca au un spatiu mai larg de deplasare prin toata Uniunea, exista suficiente sanse ca acesti infractori sa se ascunda pana la prescrierea mandatului existent pe numele lor. "Va trebui sa ne adaptam munca la conditiile actuale impuse de legilatia europeana", a declarat chestorul de politie Bujor Florescu, directorul Directiei de Investigatii Criminale, citat de NewsIn. De asemenea, acesta a adaugat ca reglementarile UE ingreuneaza activitatile politienesti, atat pe linie de urmariri, cat si in cadrul unor anchete.
Peste 6000 de persoane fug de pedepse
Potrivit unor evidente ale Inspectoratului General al Politiei Romane, 8000 de persoane figureaza ca fiind date in urmarire generala. Dintre acestea, aproximativ 6.000 se ascund pentru a nu executa pedepsele la care sunt condamnate, pentru a nu fi arestate sau pentru a nu fi cercetate de autoritati. Odata cu simplificarea procedeelor de control, mai multi infractori au sperat ca vor trece granita linistiti, iar metoda "one stop control" nu-i va da de gol in fata politistilor de frontiera ca fiind dati in urmarire generala sau cu dreptul la calatorie suspendat de autoritatile romane. Astfel, in primele opt zile ale acestui an, politistii de frontiera au retinut 20 de persoane urmarite general si alte 116 persoane date in consemn la frontiera. Legislatia europeana prevede ca la frontierele cu statele membre UE, Ungaria si Bulgaria, cetatenii romani vor fi supusi totusi unui control minim. Insa acest control presupune verificarea rapida a documentului de calatorie pentru a stabili identitatea persoanei sau pentru a depista eventualele falsuri. De asemenea, articolul de lege prevede consultarea bazelor nationale si europene, dar in mod aleatoriu, pentru ca autoritatile de control sa se asigure ca respectivele persoane nu reprezinta o amenintare la adresa securitatii interne, a ordinii sau a sanatatii publice a statelor membre. Conform articolului 7 din Regulamentul 562/2006 al Parlamentului si Consiliului European privind Controlul trecerii frontierei efectuat asupra persoanelor, lucrurile se intampla foarte simplu: "Controlul minim constituie regula in cazul persoanelor care-si exercita dreptul comunitar al libertatii de miscare. Oricum, intr-o maniera aleatorie, pe parcursul efectuarii controalelor minime asupra persoanelor care exercita dreptul comunitar al libertatii de miscare, politistii de frontiera, pot consulta bazele de date nationale si europene astfel incat sa asigure ca acele persoane nu reprezinta o amenintare reala, prezenta si suficient de serioasa." Maniera in care trebuie sa se intample verificarea trebuie sa fie "rapida si imediata si, cand este cazul, prin folosirea mijloacelor tehnice corespunzatoare".
Vigilenta sporita la frontiera
"Posibilitatea consultarii acestor baze de date nu afecteaza dreptul de libertate de miscare al cetatenilor statelor membre UE, asigurand in acelasi timp, depistarea acelor persoane care au savarsit fapte ilegale", a declarat Diana Protopopescu, purtatorul de cuvant al Inspectoratului General al Politiei de Frontiera. Mai mult decat atat, purtatorul de cuvant a mai precizat ca IGPF coopereaza cu toate structurile cu atributii pe linia prevenirii si combaterii infractionalitatii, masurile adoptate la frontiera impotriva persoanelor aflate in atentia autoritatilor fiind luate in conformitate cu legislatia europeana, relateaza NewsIn. Totodata, iesirile si intrarile din si in Romania nu mai sunt implementate in bazele de date, astfel ca autoritatile vor trebui sa gaseasca alte mijloace pentru a identifica eventualele trasee internationale ale unor persoane ce prezinta interes in cadrul unor anchete.