Dupa modelul deja rodat al proceselor de privatizare a BCR si CEC, Guvernul a anuntat ieri infiintarea unei comisii de privatizare pentru Daewoo Craiova, societate fara importanta strategica si care in mod normal ar fi trebuit vanduta, pur si simplu, de slujbasii de la AVAS, care de aceea sunt platiti. Daca privatizarea se va intampla sau nu ramane de vazut (vezi cazul CEC!), insa in mod cert ministrii care vor "onora" respectiva comisie cu prezenta vor incasa indemnizatii grase, tot dupa modelul CEC. Pana la urma poate ca acesta este si scopul.
Din comisia care se va ocupa de privatizarea Daewoo Automobile Romania vor face parte ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, cei ai Economiei, Varujan Vosganian, al Transporturilor, Radu Berceanu, al Muncii, Gheorghe Barbu, precum si presedintele AVAS, Teodor Atanasiu, consilierul de stat din cancelaria premierului Razvan Orasanu si vicepresedintele AVAS, Laszlo Gyerko. Atributiile Comisiei constau in pregatirea si propunerea strategiei de privatizare, alegerea procedeelor si metodelor de privatizare si realizarea intregului proces de privatizare. Premierul Calin Popescu Tariceanu a solicitat, ieri, ca procedurile de vanzare a companiei sa fie incheiate cat mai rapid si transparent. Potrivit presedintelui Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, procedurile de privatizare vor incepe in luna martie si vor fi finalizate in vara.
OPSPI privatiza doar pe "salariu"
De remarcat, la momentul preluarii fabricii din Craiova de catre stat, in august 2006, premierul Tariceanu cerea reluarea urgenta a procesului de privatizare. La inceputul lunii septembrie 2006, Guvernul a aprobat contractul prin care Daewoo Craiova redevenea companie de stat. Tariceanu a precizat, la acel moment, ca, odata cu publicarea ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial, se va declansa procedura de vanzare a pachetului majoritar catre un investitor "care sa vina cu un proiect de anvergura", pe termen lung, care sa antreneze pe orizontala industria romaneasca de profil. La sfarsitul lunii septembrie, seful Guvernului spunea ca a solicitat OPSPI sa pregateasca un plan de actiune pentru urgentarea procesului de privatizare. Acesta ar fi trebuit realizat de catre angajatii Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), care n-ar fi primit nici un ban in plus fata de salariu. Adica, in principiu, documentele pentru privatizare ar trebui sa existe, nu sa fie pregatite de nou-infiintata comisie! De mentionat, la sfarsitul anului trecut, OPSPI a trecut la AVAS. In urma preluarii OPSPI de catre profesionistii in privatizari de la AVAS, se pare ca si pentru o banala vanzare este nevoie de infiintarea unei comisii speciale, impanata cu ministri. De remarcat, pentru privatizarea IAR Brasov sau Avioane Craiova, companii importante din domeniul industriei de aparare, nu a fost necesara infiintarea vreunei comisii de privatizare de catre Guvern.
Pentru cei care se intreaba cat se castiga intr-o comisie de privatizare, exista date oficiale mai mult decat relevante. Presedintele Camerei Deputatilor, Bogdan Olteanu, a incasat anul trecut 112.610 lei de la Comisia de privatizare a BCR si 26.762 lei de la Comisia de privatizare a CEC, chiar daca ultima institutie nu s-a mai privatizat. Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a obtinut 109.045 lei din activitatea in comisia de privatizare a BCR si 68.505 lei de la CEC, iar ministrul Muncii, Gheorghe Barbu, a beneficiat, anul trecut, de o "indemnizatie de la AVAS" de 1,1 miliarde de lei vechi.
De cand s-a discutat despre preluarea Daewoo Craiova de catre statul roman mai multe firme, printre care Ford, GM Daewoo Auto&Technology, Renault - Nissan, Cherry (China) si Tata (India) s-au aratat interesate de preluarea fabricii.