Traficate cu sute sau chiar mii de euro in perioada in care repartizarea acestora era sarcina Ministerului Transporturilor, autorizatiile pentru UE ale camionagiilor au ramas hirtii fara valoare.

Firmele autohtone de transporturi au scapat de la 1 ianuarie de cosmarul autorizatiilor care le erau necesare pentru a intra in tarile UE. Documentele sint atribuite prin licitatie electronica de catre Inspectoratul General de Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI) in functie de marimea parcului auto si de nivelul de poluare a autovehiculelor detinute. Acestea vor mai fi necesare doar pentru tarile non-UE, adica pentru Serbia, Muntenegru, Croatia, Ucraina, Norvegia, Turcia, Maroc, Kazahstan, Rusia si Albania. Potrivit unor surse din industria transporturilor rutiere, autorizatiile pentru anul curent au fost ridicate doar de citeva firme, deoarece nu mai sint necesare. In urma cu citiva ani, in perioada in care repartizarea acestora se facea de Ministerul Transporturilor, autorizatiile, al caror numar nu era niciodata suficient, se vindeau pe piata neagra cu sume cuprinse intre citeva sute si citeva mii de euro.

ĄDispar 26 de destinatii, o data cu acceptarea Romaniei in granitele Uniunii. Fara restrictiile impuse de acordurile internationale anterioare, acestea pot face oricite drumuri cu oricite masini", spune Eduard Lovin, director in cadrul IGCTI.

Harta transporturilor, reconfigurata

Deoarece pina in prezent rutele alese de firme erau stabilite in functie de usurinta obtinerii autorizatiilor pentru diferite tari, se asteapta ca eliminarea acestor documente sa reconfigureze harta transporturilor din estul Europei.

Un alt efect va fi un acces mai usor in Uniunea Europeana al camioanelor romanesti poluante, deoarece, pina acum, acestea au fost defavorizate la repartizarea autorizatiilor CEMT.