Raportul de competenta dintre judecator si judecat schioapata in continuare in privinta concursurilor de la CNC.

Dupa anuntarea rezultatelor competitiei organizate de Centrul National al Cinematografiei si dupa deplingerea lor colectiva, dar pe diapazoane diferite, o intrebare a inceput sa faca turul buzelor tuturor celor care au de-a face cu industria cinematografica din Romania: cine este Radu Nicolae? Prezentat drept actor si scenarist, basca drept membru al unei Asociatii a Oamenilor de Teatru si Film, era un ilustru necunoscut in juriul care se ocupa cu sectiunea de lungmetraje. Da, acelasi juriu care i-a frinat debutul in lungmetraj lui Radu Jude si i-a atribuit lui Cristi Puiu nota istorica de 5. Restul membrilor, Dinu Tanase, Constantin Chelba, Marin Vladimir, George Balaita, beneficiau de ceva notorietate, dar in privinta lui Radu Nicolae, nimic. Dupa citeva pagini bune cu rezultate afisate de Google ii descoperi numele si nicaieri altundeva decit pe „Internet movie database". Respiri usurat si te-nvinuiesti ca ai avut suspiciuni in privinta unor jocuri de interese de care auzi tot mai des vorbindu-se. Ba nu, caci vezi ce productii l-au consacrat pe Radu Nicolae: a jucat in „Racheta alba" si „Mihai Viteazul", in tinerete. Dupa care a mai fost coscenaristul unui scurtmetraj intitulat „Les Démolliseurs", produs in Elvetia si distins cu zero premii.

De la Eugen Serbanescu, directorul CNC, afli ca Radu Nicolae a fost propus de Ministerul Culturii si ca a facut studii de scenaristica la o universitate din Canada. Iar de la Radu Nicolae insusi afli ca a cistigat citeva granturi, mai precis pentru scrierea a trei scenarii, de la o institutie canadiana similara CNC-ului. Insa nu e gata nici un lungmetraj cu scenariul semnat de el, singurul film din care iti poti face o parere despre abilitatile scriitoricesti ale lui Radu Nicolae fiind acelasi „Les Démolliseurs". Acum, dupa acest reflux de informatii, stai si te intrebi: cum de le-a venit ideea celor de la Ministerul Culturii sa puna un om care nu si-a demonstrat inca talentul la scrisul unui lungmetraj si ale carui abilitati in ceea ce priveste un scurtmetraj nu detin vreun gir al criticii sa judece talentul unui scenarist care e arhipremiat pentru lungmetraj, nemaivorbind de un Urs de Aur pentru scurtmetraj?

Cu atit mai mult cu cit banii CNC-ului provin din buzunarul public, prin ce transfer de autoritate divina (caci de una profesionala nu se poate vorbi) ajunge Radu Nicolae sa ii judece pe Cristi Puiu sau Radu Jude? E imposibil sa nu te bucuri pentru victoriile la CNC ale unor Muntean, Mitulescu, Mungiu si Giurgiu, dar, daca acesta este si ramine raportul de competenta dintre judecat si judecator, atunci ar fi putut la fel de usor cistiga la Loterie. In acest context, anul viitor, pot ei sa fie perdantii.