Asa cum ZIUA a anuntat ieri, in premiera, Comisia Europeana (CE) a inceput o investigatie interna privind legalitatea introducerii de catre Romania a taxei speciale de prima inmatriculare pentru autovehicule. In urmatoarea faza, Comisia va solicita autoritatilor romane sa modifice sau sa renunte la taxa auto, care, potrivit precizarilor formulate de oficialii europeni in scrisoarea electronica adresata ZIUA, incalca articolul 90 din Tratatul UE. Respectivul articol arata ca "nici un stat membru nu va impune, direct sau indirect produselor dintr-un alt stat membru, o taxa interna de orice fel in exces fata de impunerile directe sau indirecte pentru produse similare din productia interna. Totodata, nici un stat membru nu va impune produsele din alte state membre cu taxe de natura sa acorde protectie indirecta altor produse". Daca Romania nu modifica nici in al 12-lea ceas textul de lege, CE se va adresa Curtii Europene de Justitie, demarand procedurile de constatare a incalcarii obligatiilor de stat membru. Potrivit unor surse avizate, in aceasta situatie, Curtea ar putea amenda cu milioane de euro Romania. Bani care, evident, vor fi platiti tot din buzunarul contribuabililor. "CEJ calculeaza amenda in functie de gravitatea actiunii statului in cauza", ne-a declarat Daniela Taranu, purtator de cuvant al Ministerului Integrarii Europene. Ea a precizat ca, de obicei, sanctiunea este calculata procentual din Produsul Intern Brut. In cel mai scurt timp, Bruxelles-ul va transmite Bucurestiului scrisori de avertizare cu privire la taxa neconforma legislatiei europene. Daca autoritatile romane nu vor modifica in urmatoarele saptamani prevederea privind taxa speciala din Codul Fiscal, CE va chema Romania in fata Curtii Europene. Actualul comisar european Leonard Orban declara, inca din iulie anul trecut, ca prevederea noului Cod Fiscal referitoare la taxele pentru masinile second hand ar putea fi considerata o incalcare a Tratatului UE, ceea ce, in ultima instanta, ar putea atrage sanctiuni financiare "extrem de dure". Orban a mentionat ca, intr-o prima faza, Romania va fi "somata" sa-si amendeze legislatia in vigoare, urmatorul pas fiind cel al sanctiunilor financiare.
Integrarea arunca pisica in curtea Finantelor
Ministerul Finantelor Publice, initiatorul taxei, a refuzat sa comenteze in vreun fel scandalul "taxei bumerang", in asteptarea unei scrisori oficiale din partea Comisiei Europene. Solicitat de ZIUA sa comenteze aceasta situatie, Ministerul Integrarii Europene (MIE) a aratat ca, in urma consultarii cu comisarii europeni pe probleme de fiscalitate, a solicitat Ministerului Finantelor "solutionarea problemei" taxei speciale auto. "Dupa ultimul raport de tara din septembrie 2006, Ministerul Integrarii Europene a purtat discutii cu DG Taxud asupra mai multor aspecte ale sistemului fiscal romanesc, inclusiv taxa speciala auto introdusa in noul Cod Fiscal. Avand in vedere ca acest aspect necesita solutionare inainte de data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, Ministerul Integrarii Europene a transmis, in luna decembrie 2006, o solicitare Ministerului Finantelor Publice, prin care cerea acestei institutii solutionarea problemei", se arata in raspunsul MIE. Reprezentantii MIE precizeaza ca "in cazul in care se va dovedi ca taxa mentionata este in contradictie cu prevederile comunitare, Comisia Europeana poate, conform articolului 226 din Tratatul privind instituirea Comunitatii Europene, aplica procedura de incalcare a Tratatului de catre un stat membru".
Finantele si Mediul dau lamuriri tardive
Declansarea scandalului forteaza autoritatile sa iasa din carapacea lor, o conferinta de presa comuna a ministrilor Mediului si Finantelor fiind anuntata ieri seara, pentru vineri, cu scopul de a "lamuri" divergenta aparuta in aceasta cauza intre Comisia Europeana si Romania.
In luna iulie a anului trecut, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, s-a pronuntat in favoarea mentinerii taxelor pentru inmatricularea autovehiculelor second-hand, dupa ce Comisia Europeana a criticat statele cu astfel de proceduri. "Aveam doua optiuni: sa lasam piata complet deschisa si sa se intample ca in Polonia, sa pierdem un vector de dezvoltare extrem de important, pe care-l reprezinta industria de automobile, sau sa asiguram o coerenta a politicilor astfel ca numarul autovehiculelor poluante si periculoase pentru circulatie sa fie redus", a afirmat, la acel moment, Vladescu.