Dupa ce anul trecut pozitia General Motors a oscilat intre a achizitiona sau nu fabrica de la Craiova, in acest an oficialii americani spun ca sint decisi sa o cumpere.

Presedintele GM Europa, Carl-Peter Foster, a anuntat la Detroit ca grupul american este interesat de preluarea Companiei Daewoo Automobile Craiova (DWAR).

Potrivit lui Foster, citat de Realitatea TV, in cazul in care GM va cistiga licitatia pentru uzina craioveana, primul autoturism care va iesi de pe linia de productie va fi Chevrolet Spark.

In prezent, modelul Spark este produs doar in Coreea. Eventuala fabricare a lui Spark in Romania va conduce automat si la scutirea de taxele vamale impuse de UE pentru masinile care sint fabricate in afara Uniunii.

Mai mult, Foster pluseaza si nu exclude nici posibilitatea de a fabrica la Craiova modele de clasa mica din gama Opel.

Ford, principalul concurent al GM pe piata americana, este de asemenea unul dintre potentialii viitori proprietari ai DWAR.

Ford ar putea fi interesat de Romania pentru productia modelului Fiesta, in prezent fabricat in Spania. De altfel, prim-ministrul Calin Popescu Tariceanu a declarat, in cadrul unei intilniri de anul trecut cu oficialii Ford, ca e dispus sa acorde viitorului proprietar „facilitati in conformitate cu normele concurentiale europene".

Problemele americanilor

Ambii producatori insa se confrunta cu probleme financiare puternice. Atit GM, care domina piata auto mondiala de 80 de ani, cit si Ford inregistreaza scaderi de vinzari si au trecut la planuri de restructurare. Numai in 2005, GM a raportat pierderi de 10,6 miliarde de dolari, a inchis 12 fabrici si a acordat compensatii pentru 34.000 de salariati disponibilizati.

Presedintele Ford, Bill Ford, a anuntat la sfirsitul lui 2006 ca ia in calcul posibilitatea vinzarii brandurilor de lux Aston Martin si chiar a Jaguar pentru a reinvesti in alte marci din cadrul grupului.

Loganul ramine la Mioveni

Alianta Renault-Nissan, inclusa in prima faza pe lista cumparatorilor, s-a retras din cursa pentru privatizarea DWAR inca de anul trecut. Analistii au speculat atunci ca Renault ar putea depune o oferta de cumparare a fabricii de la Craiova, unde ar fi intentionat sa dezvolte capacitatile de productie a modelului Logan. Ulterior, reprezentantii Renault si Automobile Dacia au infirmat ca ar fi interesati de DWAR, argumentind ca uzina de la Mioveni are, deocamdata, destule capacitati de productie pentru gama Logan. Un al patrulea potential proprietar, Chery Automobile din China, este inclus pe lista celor care ar putea depune oferte de cumparare.

In stand-by

Statul roman a preluat in septembrie anul trecut, prin Automobile Craiova, 51% din DWAR de la partea coreeana reprezentata de Daewoo Motor contra 60 de milioane de dolari. Statul detine 72,4% din Automobile Craiova. Cumparatorul DWAR va fi anuntat in acest an.