Ca sa fii vazut, e bine sa stai in fata. In unele librarii, editurile care vor sa stea pe cele mai bune rafturi trebuie sa plateasca. In altele, doar sa treaca testul unor librari inspirati. Cine si unde plateste ca sa se vada si sa se vinda bine?

Selectia cartilor care ajung in vitrinele librariilor e departe de a fi intimplatoare. Aparent banalul loc la raft face, daca nu toti banii, cu siguranta o mare parte din vinzarea cartilor. Cum aleg librarii cartile pentru cele mai vizibile rafturi si cum se zbat editurile pentru ele este o poveste despre strategii, dar si despre intuitia sau curajul librarului.

Unii librari aleg singuri

Cristi Neagoe, responsabilul de PR de la Libraria Carturesti, e categoric impotriva oricarei strategii de „product placement". Intrebat despre criteriile dupa care libraria promoveaza anumite carti, plasindu-le in spatii cit mai vizibile, Neagoe raspunde ca selectia o fac angajatii librariei dupa propriul gust, atenti insa si la preferintele cumparatorilor care frecventeaza locul. „La Carturesti nu se plateste locul la raft, cum se intimpla la alte librarii", adauga Neagoe. PR-istul de la Carturesti e nemultumit de faptul ca exista librarii in care o editura bine sustinuta financiar, cum ar fi RAO, e prezenta in primele rafturi indiferent de oferta, in timp ce cartile unei edituri de nisa, precum Vinea, zac nebagate in seama nici de librar, si nici de eventualul cumparator, care cu greu poate sa dea de ele.

Expunere dupa cota de vinzari

In lantul de librarii Diverta, selectia celor mai expuse titluri se face tinind cont de cota de vinzari a fiecarei edituri, sustine Alina Oprea, PR Executive la Diverta. Mai multe detalii despre politica de promovare practicata in lantul de librarii vin de la Dan Rosu, General Manager Diverta: „In magazinele Diverta, modul de expunere la raft a produselor editoriale este determinat in primul rind de ponderea pe care acestea o au in vinzarea de carte din retea, implicit de importanta acordata de public editurii respective. Este firesc, in aceste conditii, ca edituri precum RAO, Humanitas sau Polirom (cu titluri foarte cerute de public) sa aiba o vizibilitate mai mare la raft". Managerul mai vorbeste si despre existenta unor parteneriate pentru campanii de promovare a anumitor titluri, campanii care presupun si expunere preferentiala contra cost. Libraria propune cumparatorilor saptaminal un stand cu cele mai vindute carti, Top 10, dar dispune si de spatii care pot fi inchiriate de orice editura doritoare de o cit mai buna vizibilitate.

Locul la raft se acopera din rabat

La Libraria Noi exista mai multe tipuri de abordare. In cazul in care o editura doreste un anumit spatiu, in contract se mentioneaza costuri suplimentare. Din 400 de edituri prezente la „Noi", doar Teora a semnat un astfel de contract. Pentru restul editurilor, spatiile preferentiale de expunere se acopera din cresterea rabatului pentru o anumita editie. Daca in mod normal libraria primeste 30% din vinzarea unei carti, pentru expunerea in vitrina sau raftul intii va incasa cu cinci procente mai mult. Editurile semneaza mai rar contracte de inchiriere, marirea rabatului fiind cea mai convenabila solutie, precizeaza Adriana Juncu, director adjunct al Librariei Noi. Spatiile de expunere stabilite initial pentru fiecare editura pot fi modificate in functie de noile aparitii, conditiile fiind negociate cu editorii. Nu exista o editura care sa monopolizeze vitrina, exista in schimb un sistem de rotatie, in functie de oferta de carte.

Librarii cu regim de consignatie

Lucian Pricop, director editorial la Paralela 45, admite ca, pentru promovare in librarii, editura trebuie sa plateasca un comision, librarul nefiind obligat prin contract sa asigure promovarea editurii. Cum regimul cartilor in librariile din Romania e unul de consignatie, editorul e singurul care-si asuma riscuri. Singurele exceptii semnalate de editor sint Librariile Humanitas si Carturesti, librarii care se straduiesc sa-si promoveze cartile pe care mizeaza. Editura Paralela 45 are contracte cu 550 de librarii din toata tara, dar, remarca Pricop, de cele mai multe ori, librarul roman, altfel decit cel din Occident, nu e interesat sa promoveze cartea in care crede sau care e bine primita de critica.

Vizibilitatea cere logistica si PR

Pentru promovarea cartilor in librarii, Editura Corint a desfasurat un intreg arsenal: vinzarea insotita de materiale promotionale, campanii de publicitate bazate pe analize de marketing, machete si editoriale in presa. Alta strategie care a asigurat grupului editorial o expunere cit mai eficienta a fost prezentarea fiecarui titlu distribuitorilor inainte de lansarea pe piata, declara Roxana Petrescu, PR Manager la Corint.

Pentru scriitorul Ion Manolescu, editurile de prestigiu au tot timpul un loc asigurat in rafturile librariilor. E vorba despre edituri precum Polirom, Humanitas, Corint sau Paralela 45, care sint de fiecare data prezente in vitrine cu cele mai importante titluri. In calitate de cititor si de cumparator de carte, Ion Manolescu observa ca prezenta editurilor pe rafturi variaza de la o librarie la alta, asa ca nu se poate vorbi despre o oferta editoriala omogena.