In 2008, Bucurestiul ar fi trebuit sa aiba o noua centura la nivel de autostrada. Cu un an inainte nu se stie nici macar de unde vor veni banii.

Anul viitor ar trebui sa fie un an plin pentru infrastructura rutiera din Romania. Potrivit calendarului din strategia realizata in urma cu citiva ani de catre Ministerul Transporturilor, in 2008 ar fi trebuit receptionate lucrari de modernizare sau construire a unor centuri ocolitoare cu o lungime de o suta de kilometri in municipiile Brasov, Tg. Mures, Bacau, Reghin si Medias. Ceva, ceva s-a miscat pe centura Brasov, iar celelalte lucrari sint intepenite. Mai bine nu merg nici lucrarile pe centurile ocolitoare ale municipiilor Sibiu si Pitesti. Aici lucrarile sint efectuate cel mult un sfert, desi soselele trebuiau date in folosinta cel tirziu in acest an.

Din diferite motive, cum ar fi angajarea unor constructori lipsiti de capacitate de lucru, neefectuarea platilor la timp de catre stat, blocaje in obtinerea finantarilor necesare de la institutiile financiare internationale, lucrarile treneaza.

Bucuresti

Potrivit strategiei, Bucurestiul ar fi trebuit sa aiba anul viitor o noua centura ocolitoare, la profil de autostrada, cu o lungime de 98,97 km. Proiectul fusese anuntat de fostul ministru al Transporturilor Miron Mitrea, care, cu ocazia unei vizite oficiale in China, incepuse chiar negocierea unui parteneriat public-privat cu un constructor chinez. Desi figureaza in strategia ministerului, ultimii doi ani nu au adus nici un progres in cazul acestui proiect.

Craiova

Daca am inchide ochii la faptul ca centura acestui municipiu nu a fost inca receptionata tehnic (moment aminat pentru primavara acestui an), am spune ca in cazul acestui proiect s-a respectat calendarul. De bine ce a fost facuta, centura va intra in reparatii, in primavara. „In unele locuri mai sint denivelari, care se observa atunci cind mergi cu viteza. In primavara, aceste denivelari vor fi frezate si refacute de constructor pe banii lui", spune ministrul Transporturilor. Lucarile au costat 26 de milioane de euro.

Arad

Desi anul viitor ar fi trebuit terminata, aradenii afla cu uimire ca orasul va avea o centura. Aflat in municipiu la finele anului trecut, ministrul Berceanu a anuntat, potrivit presei locale, ca Aradul va beneficia de o sosea de centura cu patru benzi, lunga de 12 kilometri. Costul acesteia va fi destul de piperat, adica 100 de milioane de euro. Soseaua ar urma sa elimine complet traficul greu din municipiu, preluind circulatia intre Nadlac si Timisoara.

Timisoara

Locuitorii municipiului nu au avut mai mult noroc decit vecinii lor mai de la nord. Aici, centura a carei lungime este de 12,6 km trebuia definitivata in 2005, insa constructorul elen, JV Efklidis, nu a avut capacitatea tehnico-financiara necesara si a fost amenintat cu rezilierea contractului. In partea opusa a tarii, la Constanta, lucrarile vor incepe de abia anul viitor.

Sibiu si Pitesti

Nici la Sibiu, nici la Pitesti centurile ocolitoare ale celor doua municipii nu sint terminate, desi cea din Sibiu trebuia predata anul trecut, iar cealalta, anul acesta. Mai mult, stadiul lucrarilor este de cel mult 25 la suta, iar intre Ministerul Transporturilor si constructorul Todini (responsabil de centura Sibiu) au aparut dispute. Ajuns la fata locului la finele anului trecut, Radu Berceanu a declarat: „Centura Sibiului are termen de predare in octombrie anul acesta si se afla la 17 la suta din ce trebuia sa fie, conform graficului, iar cea din Pitesti e pe undeva pe la 25 la suta, dar trebuie sa fie gata anul viitor. Asa ceva nu se poate".

Situatia se regaseste si pe celelalte centuri. La Bacau, lucrarile trebuie definitivate anul viitor, dar nu s-a inceput nimic, iar la Brasov, in doi ani mai sint de realizat 27 km de centura, dupa ce la finele anului trecut, ministrul a inaugurat 5 km. Ministerul Transporturilor a propus Bancii Europene de Investitii un parteneriat pentru finantarea lucrarilor de realizare a unor variante ocolitoare pentru nu mai putin de 20 de municipii, printre care Suceava, Satu Mare, Iasi, Dej, Tg. Mures si Bistrita.

Berceanu, optimist In pofida intirzierilor majore, conducerea Ministerului Transporturilor este optimista pentru acest an. In 2007 se vor finaliza centurile Sibiu si Pitesti, iar anul viitor peste 474 de kilometri de centura se vor afla in executie, circa 71 de kilometri urmind sa fie finalizati in acelasi an, spune ministrul Berceanu, potrivit Rompres.