Concurs la "Creanga"
Teatrul "Ion Creanga" organizeaza un concurs de dramaturgie, la care sunt asteptate piese potrivite pentru o institutie ale carei spectacole se adreseaza copiilor. Dintre manuscrisele primite, juriul concursului "100, 1000, un milion de povesti" va nominaliza trei texte. Piesele vor fi prezentate, ca spectacole-lectura, la editia de anul acesta a Festivalului International de Teatru pentru Copii omonim, informeaza Mediafax. In urma vizionarii spectacolelor-lectura, prin consens, membrii juriului vor alege castigatoarea concursului, piesa urmand sa fie inclusa in repertoriul si productia Teatrului Ion Creanga in anul 2008. Cei interesati trebuie sa trimita piesele dactilografiate, intr-un exemplar, nesemnate, cu un motto scris pe pagina de titlu, insotite de un plic inchis care va cuprinde datele de identificare ale dramaturgului. Acelasi motto, de pe pagina de titlu a piesei, va fi inscris si pe plicul inchis, cu datele de identificare. Manuscrisele trebuie expediate pe adresa organizatorilor pana la data de 1 mai. Pe plicul in care e introdus manuscrisul se va face mentiunea: "Pentru concursul de dramaturgie <<100, 1000, un milion de povesti>>". Nu se primesc texte publicate sau reprezentate. Textele inscrise in concurs nu se inapoiaza. (L.I.)
"Cantece..." de succes
Rao a editat, in colectia "Succese internationale", "Cantece ale Inocentei si ale Experientei" de William Blake (traducerea Iana Maravis). Prin elegnta sa atat la nivel de continut, cat si estetic, putem vorbi aproape despre o carte bibliofila. Motive ar fi destule. In volumul de fata - cea mai cunoscuta carte iluminata a pictorului William Blake (1757-1827) este publicata pentru prima oara in limba romana intr-o completa editie bilingva ilustrata. "Exemplarele <<Cartilor Iluminate>> sunt unicate inca de la imprimare - scrie graficianul Mircia Dumitrescu in postfata editiei. Tirajul se facea de obicei intr-o singura culoare: negru, verde-albastrui sau maroniu-aurit, la presa manuala din locuinta artistului. Cu imaginatia-i debordanta, Blake grada culoarea dintr-o parte in cealalta a placii, efect permis de procedeul sau de aplicare a cernelii. Dupa obtinerea gravurii, lucrarea se incheia prin aplicarea acuarelei. Artistul si sotia sa operau de mana retusuri si viraje de culoare si ornamentau suplimentar exemplarele, nesuportand sa le faca identice. Pentru ca Blake pastra plansele cartilor sale (imprima si colora exemplare multi ani dupa gravarea acestora), se pot observa, de la un exemplar la altul, diferente izbitoare. Rezultatul este faimosul <<efect de vitraliu>>, datorita caruia fiecare exemplar capata, prin culoare succesiva, o transparenta particulara". Din punct de vedere al gandirii, "Blake a fost in centrul unor mistic-convulsive rapturi de libertate romantica - noteaza Iana Maravis in Postfata. El nu putea crea decat cu totul in afara neoclasicismului Angliei georgiene. Chiar mai tarziu, epoca victoriana a inceput sa-l aprecieze pe Blake, preferandu-l mut, adica exclusiv ca pictor". Etern romantic si contemporan al literaturii engleze, Blake este, ca orice initiat natural al Traditiei, bardul profet al oricareia dintre varstele istorice ale omului, azi mai sonor ca oricand. (L.D.)