Nu, nu vorbeste despre muzica populara de la televizor. Ci despre stratul arhaic al muzicii traditionale. In „La Portile Ceriului", TVR Cultural.

Cum ar arata un cintec popular despre televiziune?

Nu trebuie ignorat faptul ca televiziunea a intrat in casele taranilor dupa ce acestia, deja poluati de ceea ce ascultau la difuzor, incepusera sa cinte „Ce frumos oras este Moscova". Televiziunea a aparut si s-a dezvoltat in plina era comunista, atunci cind muzica taraneasca a fost „folclorizata", fiind transformata fie intr-un instrument de propaganda politica, fie in muzica de companie, preluind astfel rolul muzicii lautaresti. De parca nu era suficienta colectivizarea, o data cu televiziunea au smintit satul traditional si fel de fel de „inovatii" aberante precum aparitia orchestrelor si ansamblurilor populare. Sa nu uitam ca atunci cind inca mai puteai gasi in vatra satului muzica taraneasca adevarata, televiziunea a debutat pe acest segment cu o emisiune in care era prezentat un dans (Purtata de pe Somes) cu un acompaniament de orchestra semi-simfonica, „riguros" regizat de actualii „seniori ai micului ecran". Revenind la intrebare, nu cunosc nici un text popular despre televizor sau televiziune si nici nu „compun" versuri sau linii melodice, dar, daca insistati, va pot da o lista de „popularisti" care sint sigur ca o pot face fara probleme.

Ce anume din traditii strica vazutul la televizor in satele romanesti?

Cred ca intrebarea ar trebui pusa invers si anume, „ce tip de emisiuni strica traditia din satele romanesti?". Raspunsul este simplu: in primul rind, cele care prezinta muzica populara. Din pacate, televiziunea a contribuit nu numai la degradarea gustului si la artificializarea actului folcloric, ci si la denaturarea sensului unor cuvinte precum „rapsod", „cintaret de muzica populara", „inter-pret", „artist", iar acum constatam o grava confuzie terminologica. Actualmente, in acceptia multora, orice taran care cinta este rapsod si orice cintaret de muzica populara este artist.

Cum definiti vedeta de televiziune?

Nu am o definitie nici macar pentru „vedeta", deci cu atit mai putin pentru „vedeta de televiziune".

Cine este vedeta, in viziunea dumneavoastra?

Nu stiu. Probabil Irinel Columbeanu, Guta, Mutu, Basescu, Andreea Marin... Din pacate, avem inflatie de vedete si criza de modele.

Muzica populara e vazuta ca fiind o vechitura in lumea moderna. Cintaretii, niste caraghiosi, care se misca dintr-o parte in alta in cadrul ecranului teve, la Taraf TV sau Etno TV, in programe amestecate cu manelisti.

Aveti dreptate, muzica populara este desueta, iar cintaretii sint intocmai cum i-ati descris. Exact aceasta este perceptia, de altfel pe deplin indreptatita. As dori, in schimb, sa fac o precizare. Muzica populara nu are nici o legatura cu muzica traditionala. Este un produs artificial, aparut din diferite ratiuni si predispus innoirii, in timp ce muzica traditionala nu evolueaza, ci se transmite din generatie in generatie precum limba materna. Nu cred ca folclorul traditional, prin transmiterea despre care vorbeam, a fost supus unor interventii atit de violente incit sa se transforme in asa-numita „muzica populara". Muzica populara este altceva. Este golita de mesajele transmise pe plan ceremonial si se indreapta spre o alta finalitate, cea comerciala. Practic, transforma actul folcloric intr-un bun de consum, tributar modei si exploatat ca atare. Din cauza invaziei kitsch-ului in aceasta zona, publicul avizat refuza orice fel de oferta grefata pe traditional, iar majoritatea tinerilor au pur si simplu oroare de tot ce inseamna folclor.