Pentru ca nici acele manifestari de fervoare nu le erau de ajuns, membrii ASCOR au trecut in agenda si construirea unei biserici in curte. A fost prea mult. Cateva voci au reclamat invazia BOR in spatiul universitar. In ciuda amenintarilor la adresa "necredinciosilor" - meteahna veche - Rectorul si Senatul au oprit proiectul bisericii si au reglementat strict afisajul pe holuri. Astazi, cand intri in Universitate, te simti intr-o institutie de invatamant superior. Nu am mai auzit pe nimeni declarand ca studentii isi pierd sufletul intrucat nu sunt intampinati cu propaganda ortodoxa la intrare.
Cum o fi fost posibila deturnarea spatiului universitar de la menirea sa fireasca? Exista momente in istorie cand valul se asaza peste ochii unor intregi multimi. O spun ca sa fac legatura intre propaganda ASCOR din anii 1996-1997 in Universitate si propaganda de astazi in favoarea prezentei insemnelor religioase in scolile publice. Prezenta icoanelor in scoli reprezinta doar o componenta, si nici cea mai importanta, a felului in care decurge invatamantul religios in Romania. Actualul sistem incalca, in intregimea lui, sensul invatamantului public. Acesta nu este destinat nici catehizarii, nici practicarii ritualurilor religioase. A o sustine nu exprima o adversitate fata de culte. Sa ne inchipuim ca diferite organizatii ar bate la usa bisericilor - ortodoxe, catolice, nu conteaza - cerand adapostirea nevoiasilor fara camin. Sau deschiderea unor expozitii de flori. Ar primi oare acceptul preotului paroh? Evident ca nu. Ar trebui ca un astfel de refuz sa fie urmat de campanii impotriva clerului, pe motiv ca acesta se impotriveste sarmanilor si frumosului?
Biserica este pentru oficierea cultului, nu refugiu de noapte, nici loc de expozitii. Exact in aceeasi logica, rostul scolilor este sa realizeze idealul educational care, potrivit chiar legii invatamantului, "consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si creative". In contextul scolar, educarea morala e menita sa asigure, in limbajul aceleiasi legi, "respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, a demnitatii si a tolerantei, a schimbului liber de opinii". Cum se regasesc acestea in educatia confesionala care a transformat astazi unitatile de invatamant in locuri de indoctrinare religioasa? Toate investigatiile arata ca actualul sistem propaga dogmatismul si intoleranta si afecteaza interesul superior al copilului. El este pur si simplu incompatibil cu principiile educationale generale.
Invatamantul religios in scolile publice, garantat prin Constitutie, trebuie pus in concordanta cu celelalte valori proprii educatiei. Ceea ce inseamna sa devina o educatie despre credinte, despre cultura religioasa, nu un apendice al bisericilor. Aceasta nu impiedica parintii si slujitorii de cult sa catehizeze copii. Si sa o faca in locurile si in orele destinate vietii confesionale.