Bilantul tragediilor aviatice la nivel mondial in 2006 arata o scadere cu 11% fata de anul precedent. Noul an a debutat totusi, inca din prima zi, cu o catastrofa in Indonezia.

156 de accidente aviatice consemnate in 2006 au facut din anul abia incheiat cel mai "pasnic" din ultimii 53 de ani si totodata unul dintre cei mai siguri din istoria zborului. Cu toate acestea, bilantul negru al lui 2007 s-a pus in miscare inca de luni, cind o aeronava indoneziana a fost data disparuta cu 102 persoane la bord dupa decolarea din Java. Oficialitatile din insula asiatica au sistat orice incercare de cautare a supravietuitorilor dupa ce semnalele referitoare la reperarea avionului s-au dovedit false. In ultimele zile, regiunea s-a aflat sub tirul unor vinturi si furtuni puternice, alti 400 de oameni fiind dati in continuare disparuti dupa ce o nava s-a scufundat simbata in apropierea insulei Java.

Calm sporit

Potrivit Airlines Accident Statistics 2006, numarul celor morti in urma accidentelor aviatice in 2006 a atins cota de 1.292, cu 11% mai putini decit in 2005. In fruntea celor mai grave incidente de zbor de anul trecut se afla cel care a implicat aparatul rusesc Tupolev 154, care s-a zdrobit cu 170 de pasageri pe 22 august in estul Ucrainei. Doua Airbus esuate in Marea Neagra (3 mai), respectiv Siberia (9 iulie) cu un total de 237 de pasageri, precum si un Boeing prabusit cu 154 de oameni in padurea amazoniana din Brazilia la sfirsitul lui septembrie se adauga listei negre a anului trecut.

SUA, ca un magnet

Statele Unite au avut in 2006 numarul cel mai mare de avioane prabusite pe teritoriul lor: sase. Si in Congo, numarul accidentelor a fost ridicat, trei, in ciuda eforturilor intreprinse de ministerul transporturilor din tara africana in 2005 pentru a reduce fenomenul. Rusia si Brazilia contorizeaza, la rindul lor, cite doua cazuri de avioane prabusite care au facut victime in anul incheiat. Cite un caz s-a inregistrat in tari precum Bolivia, Canada, Columbia, Iran, Italia, Norvegia sau Suedia, totalul accidentelor aviatice soldate cu victime umane ridicindu-se la 27 in 2006.

Si deturnarea avioanelor are o rata scazuta fata de anii precedenti, doar trei cazuri fiind consemnate, in conditiile in care media ultimilor cinci ani in materie de astfel de evenimente a fost de 5,6. Tentativele din Cape Town, Brindisi (Italia) si Praga au fost incheiate fara succes pentru atacatori in fiecare dintre cazuri.

Supravietuitori pe cale de aparitie

In decursul ultimelor decenii, rata de supravietuire in urma accidentelor aviatice soldate cu victime a crescut semnificativ. Daca in anii '30 procentul celor care au scapat cu viata in urma incidentelor aviatice atingea 18, in anii '50 acesta era de 22, in anii '70 deja de 24, pentru ca in anii '90 cifra sa atinga 32%.

Cauza celor mai multe accidente petrecute in 2006 a fost pierderea controlului (17 din 27), un mare numar insa (5) au ramas inca fara un motiv bine stabilit.