Piata cardurilor este una dintre cele mai dinamice piete de servicii si produse financiare din Romania. La finele lui 2005, tranzactiile se ridicau la peste 8,2 miliarde de euro.

Dupa primii pasi facuti inainte de 2000, piata cardurilor a crescut fulminant, ajungind la nivelul anului trecut ca valoarea sumelor astfel tranzactionate sa depaseasca net valorile cumulate inregistrate pe piata asigurarilor (prime brute subscrise), a leasingului (valoarea contractelor) si a fondurilor mutuale (valoarea activului net). Este vorba, potrivit unei analize No-Cash, de peste 8,2 miliarde de euro, bani tranzactionati pe card in urma cu un an. De asemenea, in tara noastra erau in circulatie anul trecut 7,2 milioane de carduri valide, cresterea fiind de aproximativ 100.000 de carduri lunar, ceea ce inseamna o majorare de 20% raportat la 2004.

Facturile cresc gradul de utilizare

O alta tendinta manifestata in ultima perioada pe piata cardurilor se refera la utilizarea automatelor bancare. Potrivit No-Cash, anul 2005 a consemnat o explozie in ceea ce priveste utilizarea acestor dispozitive si pentru alte tranzactii decit cele de retrageri. Reincarcarea cartelelor telefonice si operatiunile de plata a facturilor, a ratelor la credite sau a transferurilor au insemnat peste doua milioane de tranzactii. Nu in ultimul rind, la cresterea utilizarii automatelor bancare a contribuit si faptul ca o serie de companii au decis sa-si incaseze contravaloarea serviciilor prestate sau a marfurilor vindute, prin intermediul retelei bancare de ATM-uri.

Nonbancarul vine tare din urma

Pe seama dezvoltarii retelelor de retail, in ultimul timp performanta bancilor in emiterea de carduri a cam palit in fata institutiilor nonbancare. Spre exemplu, fostul Euroline Retail Services (actualmente EFG Retail Service) a pus in circulatie 350.000 de carduri de credit la 31 decembrie 2005, in conditiile in care activitatea de emitere a inceput in mai 2004. De asemenea, BRD Finance Credite de Consum a lansat in 2005 trei mari programe co-branded cu Carrefour, Praktiker si Rombiz. Compania era prezenta la sfirsitul lui 2005 in peste 1.000 de magazine.