La Muzeul National de Istorie a Romaniei din Bucuresti, unde este prezentata expozitia "Medalii si insemne Masonice. Istorie si Simbol", am purtat o discutie inedita cu doamna dr. Anca Nicolescu, Mare Maestru a Marii Loje Feminine din Romania (MLFR),
La Muzeul National de Istorie a Romaniei din Bucuresti, unde este prezentata expozitia "Medalii si insemne Masonice. Istorie si Simbol", am purtat o discutie inedita cu doamna dr. Anca Nicolescu, Mare Maestru a Marii Loje Feminine din Romania (MLFR), loja despre care foarte putini dintre cititori stiu ca exista, masoneria fiind apanajul barbatilor. Anca Nicolescu raspunde intr-un interviu daca masoneria poate fi si feminina, sau este vorba, cum se spune, doar de feminism masonic?
Exista multe voci ale clerului ortodox care inca mai vad in Masonerie ceva infamant. Cum comentati aceste opinii?
Este foarte greu sa pretinzi ca preotii ortodocsi sau Biserica Ortodoxa este contra Masoneriei, atat timp cat Patriarhi ai Romaniei au fost masoni, cand preotimea era, in masa, inainte de 1944 in Masonerie. Exista preoti scosi din realitate si din context si care pot sa spuna asa ceva, cum ca Biserica Ortodoxa e contra Masoneriei. Singura Biserica declarata impotriva Masoneriei, de pe vremea Papei Clement al XII-lea, de la 28 aprilie 1738, a fost Biserica Catolica. Dupa ce au fost exterminati Templierii, apare acest curent masonic, in care toate religiile isi dadeau mana, in care, la un loc, gandeau evrei, musulmani, catolici si ortodocsi. Pentru Biserica Catolica acest lucru la vremea respectiva a fost foarte incomod. De aceea a fost data acea faimoasa Bula de excomunicare la catolici, Bula care a fost retrasa de Papa Ioan Paul al II-lea. La catolici a fost o chestiune politica si chiar economica. Sa nu uitam ca masoneria vorbeste de Libertate, cautarea Adevarului, cautarea Dreptatii, cautarea Justitiei. Toate aceste lucruri impreuna nu erau comode Vaticanului acum cateva sute de ani.
Marele regizor Alexandru Tocilescu, mason si el, a fost extrem de virulent asupra realitatii ca in Lojile Masonice din Romania scoase din adormire dupa 1989 au intrat foarte multi obedienti ai lui Nicolae Ceausescu si chiar ai Securitatii. Practic, in Masoneria Romana n-au intrat numai oameni virtuosi, pe care opera si biografia lor sa-i fi recomandat. Idealurile nobile ale Masoneriei au fost, astfel, compromise cu astfel de figuri despre care masoni venerabili au scris critic in presa romana a ultimilor ani.
Dupa caderea zidului Berlinului, foarte putine lucruri au fost etice. In primul rand, scoaterea Masoneriei din adormire a fost facuta cu foarte multe dezinformari si cu foarte multe influente ce nu erau nationale. Masoneria romana, dupa cum stiti, a fost exilata la Paris in anii comunismului, la Paris, in Argentina, in Israel, peste tot. In 1949, cine a putut dintre masoni a plecat. Cei care au plecat s-au restrans in jurul Marelui Maestru, care s-a refugiat si el. La Paris, Marea Loja a Frantei, la un moment dat, le da voie sa se reorganizeze in cadrul acestei Mari Loji. Erau 6-7 loji romanesti care lucrau in strainatate. Dupa Revolutie, Masoneria din exil nu s-a intors imediat. Lucrurile nu erau foarte clare in Romania. Intre timp, insa, au intrat americanii, a intrat coloana a V-a. Stiti foarte bine faimoasa poveste de la Cercul Militar cand s-a facut un corp masonic cu 200 de persoane care au fost inainate peste noapte la gradul 32. In acest corp masonic nu se stie cine a intrat. Faimoasele dosare ale Securitatii ies, din pacate, abia acum. Indiferent cum a reinceput Masoneria in aceasta tara dupa Revolutie, nimeni nu s-a gandit la calitate. Toata lumea s-a gandit la cantitate. Masonerie de masa nu exista! Masoneria, continui sa o spun, e o societate elitara in care nu toata lumea isi gaseste locul. Unii merg pana la capat, la gradul 33, altii se opresc pe drum. Cantitatea a fost strategia dusa de diferitii Mari Maestri ai diferitelor Mari Loji din Romania. Eu tin la calitate. Dovada ca in cinci ani suntem 105!
Marea Loja Feminina a Romaniei este o asociatie non-guvernamentala de utilitate publica?
Nu si nici nu consider ca o masonerie trebuie sa fie de utilitate publica. Nu exista nicaieri in lume masonerie de utilitate publica! Singura masonerie care a fost, la un moment dat, dar intr-un anumit context, a fost Marele Orient al Frantei. In alte tari, Masoneria da societatii, nu ia bani de la buget! In Statele Unite, Masoneria e mai putin spiritualista si filozofica si intelectuala ca in Europa. Americanii intra in Masonerie si sunt obligati sa faca spitale si acte filantropice, de caritate. Explicati-mi si mie ce a facut Marea Loja Nationala a Romaniei? Marea Loja National Unita a Romaniei, cei care sunt din 1880, care sunt foarte discreti, nu sunt cu miile, nu sunt de utilitate publica si nici nu apar in ziare, se ocupa de camine de batrani de ani de zile, se ocupa de orfelinate, face mecenat.
Ce relatii aveti cu lojile masculine din Romania si din strainatate?
Marea Loja Feminina a Romaniei este suverana, independenta si nationala, in special nationala pentru ca eu nu am permis ceea ce s-a intamplat la Marea Loja Nationala a Romaniei, anume ingerenta unor Loji din strainatate, nici in infiintarea, nici in reaprindere, nici in nimic. Dar, astazi, am tratate de amicitie cu aproximativ 62 de Mari Loje din lume. Exclusiv feminine nu sunt decat alte sapte Mari Loji in Europa, in Franta, de unde eu provin, Belgia, Portugalia, Spania, Elvetia, Turcia si Italia. In afara de cea din Turcia, creata de barbati, toate celelalte au fost create cu ajutorul Marii Loje Feminine din Franta, practic au fost emanatiile acesteia. Eu provin de acolo, am fost initiata in Franta, cu multi ani in urma. Consider ca ceea ce am devenit, ceea ce sunt, ceea ce gandesc se datoreste acestei intrari in Masonerie la 20 de ani, intr-un grup elitar al societatii franceze. In Romania, abia in anul 2003 am aprins luminile Marii Loji Feminine. Asta pentru ca am fost contactata de batrane doamne, de 90 de ani, care apartinusera acestei Mari Loje Feminine a Romaniei, doamne care mi-au propus sa reaprindem Masoneria in Romania. Erau cateva dintre cele 44 de doamne ce fusesera initiate in Romania interbelica. In perioada dintre cele doua razboaie mondiale erau foarte multe in Ardeal. Spre stupoarea mea, cand am inceput sa caut si sa cercetez in arhive, am aflat ca la sfarsit de secol XIX erau Loje feminine de adoptiune la Lugoj, la Petrosani, la Arad. Lojile din Ardeal erau sub obedienta Marii Loji Simbolice a Ungariei.
Sunt foarte curios sa aflu cum va raportati la miscarea si filosofia feminista? Ce va diferentiaza de doctrina feminismului?
Consideram ca societatea e bicefala. In nici un caz nici matriarhala, nici patriarhala. Evolutia societatii in umanitate dovedeste ca societatea e bicefala si ca fiecare are rolul lui. Noi in fustele noastre, in care ne simtim foarte bine. Avem sortulete, dar nu suntem feministe! Noi suntem de parere ca suntem complementari, fiecare cu calitatea lui. Si, in nici un caz, noi nu vrem sa dirijam. Am continuu aceste discutii si cu acerbele feministe care spun ca sunt oprimate si calcate in picioare. Eu fac parte dintre femeile care spun ca nu s-au simtit oprimate niciodata. Nimeni nu mi-a pus un frau, cine mi-a pus frau am fost doar eu. Am o deviza de cand aveam douazeci si de ani - "Nu exista nimic ceea ce nu pot, exista tot ceea ce nu vreau!". Am fost si eu invitata la o conferinta a feministelor, la World Trade Center, si cred ca doamnelor feministe nu prea le-a placut ce le-am spus. In Romania, conditia femeii a fost mult mai evoluata decat in alte tari. Romania a avut drept de vot pentru femei in 1927, in Spania in 1931, in Franta in 1945, Franta, tara libertatilor. O dovada in plus este ca, in 1883, o femeie din Romania a intrat in Masonerie. In 1883, Marele Maestru Moroiu isi initiaza propriile sale fete la Mangalia, iar Marele Maestru Ulic fondeaza Marea Loja feminina Independenta in 1922, asta cu mult inainte de infiintarea Marii Loji Feminine a Frantei, in 1945.
Ce vreti sa oferiti societatii romanesti?
In primul rand, sa ne implicam in tot ceea ce inseamna evolutia pozitiva a societatii. Va dau mai multe exemple. In Franta, securitatea sociala este o emanatie strict si exclusiv masonica. Planning-ul familial, prin care femeia a avut, astfel, dreptul sa decida asupra trupului ei, a fost impus de masoane, a fost un proiect strict si exclusiv masonic. Noi in Marea Loja Feminina a Frantei am sustinut si am lucrat la acest proiect al lui Simon Weil. Printre proiectele punctuale, avem in vedere sa facem mai multe multicentre pentru copii, unde acestia sa invete de mici toate specialitatile, avem un proiect in care vrem sa ne ocupam de copiii supradotati ai Romaniei care nu au posibilitati financiare. E de subliniat ca statul roman, totusi, a fost creat de Masonerie, de oameni care aveau 30-40 de ani de masonerie in spate.
In ceea ce ma priveste, mi-am luat gradele masonice in Franta, intr-un timp indelungat. Am fost initiata in 1969 si am capatat gradul 33 abia dupa 20 de ani. O astfel de masonerie nu mai are nici un sens pentru ca nu mai ai timp sa parcurgi si sa asimilezi. Eu am stat la gradul 18 multa vreme, n-am vrut sa trec mai departe pentru ca a fost un grad care si-a cerut perioada sa. Atunci am fost in Israel, am facut drumuri in Tibet. De-abia atunci am inteles Istoria Religiilor a lui Eliade. Pe Mircea Eliade l-am cunoscut ca proaspat venita la Paris, cand n-aveam ce sa mananc si intram cu el in niste emisiuni culturale care se chemau "Realizari romanesti peste hotare" conduse de Teodor Cazaban.
Cum gasiti povestea asta cu scoaterea icoanelor din scoli in numele unor concepte precum "libertate de constiinta", "laicitate", "discriminare"?
Am vazut in ziarele frantuzesti, caci atunci eram la Paris, ca in Romania societatea cere sa fie laica. Sa intre in laicitate si ca aceasta e sustinuta de Uniunea Europeana. Nu e adevarat faptul ca Uniunea Europeana cere ca Romania sa fie o societate laica. E o informatie deformata. Romania e o tara laica, pentru ca niciodata Biserica nu se baga in treburile statului. Laic nu inseamna anticlerical! Noi, Ritul Scotian Antic si Acceptat, lucram pe Biblie sau pe cartile sfinte ale fiecaruia. Intr-o tara in care 80% oamenii sunt ortodocsi, nu poti sa ai o astfel de pretentie de a scoate insemnele religioase din scoli. De-abia le-am pus si le scoatem! Eu cred profund in Dumnezeu, eu nu sunt atee.
Cine este Anca Nicolescu
Anca Nicolescu s-a nascut la Bucuresti la 31.05.1944. Studiile elementare si liceul le-a terminat in Bucuresti in 1962, iar facultatea de medicina la Paris, in 1970. Anca Nicolescu si-a luat diploma in Statistica medicala, in medicina si biologie in 1970, diploma specialitate, Institutul Baraquer, Barcelona in 1975; specialitate medicina New Age, Bejing - 1985. A fost asistent, sef de sectie si director in diferite clinici in Franta si spitale din Germania, reprezentant pentru introducerea unor produse farmaceutice si aparatura medicala in Romania, membru fondator si director al Fundatiei Solidaritatea Culturala pentru Romania.
Anca Nicolescu a fost initiata la 22.02.1969 la Marea Loja Feminina din Franta, devenind Maestra la 30.10.1971 cu gradul 33 din 1982. Este membru fondator a diferite Loji Feminine din Franta, Elvetia, Belgia si Luxemburg; membru fondator a Marii Loji Feminine din Belgia. A reaprins luminile Lojilor Feminine Steaua Orientului la Bucuresti in 2000, fiind Prima Venerabila, Steaua Sudului, 2003, Steaua Dunarii, 2003, Steaua Labor, 2005, Steaua Romaniei, 2005. Este membru fondator si Mare Maestra a Mari Loji Feminine din Romania fondata in 1922 si reaprinsa in 2003.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.