La finele primului an cu scaderi pe piata de retail din ultima perioada, Dan Ostahie, CEO Altex, povesteste in "Cotidianul" cum ii merg afacerile.

Cum ii merge lui Altex in momentul de fata?

Cred ca anul acesta compania a trecut printr-un proces de insanatosire dupa acumularea unor cresteri mari in anii precedenti. Am avut o expansiune foarte mare intr-un timp foarte scurt, astfel incit s-a produs o anumita ardere a unor etape, ardere care din punctul de vedere al proceselor interne duce si la anumite erori. 2006 a fost bun pentru corectia greselilor si ne pregateste pentru ceea ce va urma. Acest lucru se va vedea dupa 2007-2008, cind ne asteptam ca piata sa isi revina partial, urmind ca 2008 sa plateasca investitiile pe care le-am facut pina acum.

Cum veti termina anul acesta?

2006 a fost un an in care piata s-a reasezat dupa ce conceptul ratelor din 2003-2005 a ajuns la un anumit final. Pe de alta parte, a fost un an de reorganizari foarte importante dupa perioada cresterii accelerate din anii precedenti. Decembrie este o luna foarte importanta, cu participare considerabila in cifra de afaceri. Vom depasi 200 de milioane de euro net sales (nr. vinzari nete) si asta ne face sa ne uitam increzatori la 2007.

Ce ne puteti spune despre profit?

A fost o perioada cu vinzari mai slabe, rata profitabilitatii a scazut mult fata de anul precedent, insa compania s-a asezat pe o baza solida care va asigura cresterea si expansiunea pentru anul viitor.

Ati investit foarte mult in ultimii ani. Acum piata a scazut. Aveti probleme cu cash flow-ul?

O anumita scadere a vinzarilor poate influenta mai multi factori din interiorul unei companii, dar cel mai important este ca am avut o linie continua in ceea ce priveste expansiunea.

Deci ati investit sau nu mai mult decit va permitea piata?

Investitiile pe care le facem se refera la o perioada mai indepartata decit anul in care ne aflam. Evaluarea investitiei trebuie gindita pe un termen mai lung. Investitiile de anul acesta cred ca au fost pe undeva la 15 milioane de euro, la acelasi nivel cu cel din anii precedenti. In fiecare an am deschis de la patru pina la sase magazine Media Galaxy, a fost un proces continuu de restructurare a suprafetelor de vinzare, care va continua si anul acesta.

V-ati indatorat?

In ultimii ani compania a avut un nivel constant al profitului si pe baza acestuia am investit in proportie de 90%.

Cit veti investi in 2007?

Dupa un proces de reorganizare pentru Altex si Media Galaxy, dorinta noastra este de a standardiza lucrurile. La finele lui 2007 vom termina intregul proces de rebranding. Vom continua linia investitiilor. Avem in plan deschiderea a inca aproximativ sase magazine Media Galaxy. Intentia este de a ne consolida pozitia pe piata autohtona, motiv pentru care nu am inceput extinderea in Bulgaria sau Serbia. Cind piata va creste, cu certitudine ne vom orienta catre pietele din jurul nostru, si ma gindesc in primul rind la Bulgaria. Nu exclud nici Serbia.

Cind credeti ca isi va reveni piata?

Eu cred ca si-a revenit deja, dovada fiind luna decembrie. Rezultatele din decembrie sint mai mult decit semnificative. Practic, aceste sinusoide ale pietei sint preluate diferit de suprafetele mici si de suprafetele mari. Atunci cind piata este jos, datorita costurilor mai mici, magazinele de mica suprafata livreaza indicatori medii mai buni si viceversa. Cresterea pietei nu poate fi preluata decit de suprafetele mari. De aici si avantajul Altex. Oricum, in nici un caz nu vom mai putea vorbi de aceleasi procente de crestere. Dar aceasta crestere este una mai solida si care asigura o stabilitate in contextul UE si al unei competitii care ne asteptam sa fie tot mai mare. 2007 va fi un an mai bun ca 2006, datorita faptului ca o data cu aderarea vom avea sinergii favorabile in industrie. Ne asteptam la o competitie mai acerba.

Care credeti ca sint punctele forte si punctele slabe ale Altex in momentul de fata?

Punctul cel mai puternic este dat de pozitionarea corecta in ceea ce priveste piata. De asemenea, dual channel strategy, de suprafete mari si mici care balanseaza rezultatele companiei. In ceea ce priveste punctele slabe, cred ca pericolul principal pe care il vad este piata: o anumita lentoare in revigorarea pietei si o anumita incetinire a tuturor proceselor de crestere.