O data cu selectia lui „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" in categoria „Generation" a Berlinalei, Romania a reusit sa reacopere toate sectiunile festivalului deschise peliculelor non-germane.

La una dintre categoriile Berlinalei nu avem acces; e vorba despre „Perspektive Deutsches Kino", dedicata exclusiv cinema-ului german. In „Retrospective si Omagiu", consacrata unor staruri perene sau unor colaje de filme grupate in jurul anumitor teme, a intrat in 2002 „Reconstituirea" lui Lucian Pintilie. Provocarea acestui festival este, la ora actuala, sa fim prezenti cu un lungmetraj in categoria „Competitie".

Cea mai juna sectiune

„Generation", in cadrul careia se acorda Premiul Ursul de Cristal, este, la rindul ei, divizata in doua categorii: „K plus", si cealalta - „14 Plus", infiintata in 2004, in care va intra si „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii". Cele doua au fost rebotezate pentru a 57-a editie a Berlinalei pentru a clarifica structura programului. Poate fiindca evenimentele din film sint privite din perspectiva pustiului Lalalilu (Timotei Duma), dar si pentru ca lungmetrajul „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii" a obtinut Premiul Tineretului la Festivalul de la Valladolid, organizatorii au gasit de cuviinta sa il includa in aceasta sectiune. Ela Beume, responsabila cu Guest Managementul in cadrul Berlinalei, afirma ca este un film minunat si ca este o onoare sa fie prezent la festival. Ea spera si ca numerosi spectatori vor veni special pentru a sustine „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii". Ultima data cind un film romanesc patrunsese in aceasta sectiune, al carei prestigiu il atesta nume ca Pawel Pawlikovski sau Bahman Ghobadi, era in 1986, fiind vorba despre „Punctul", in regia lui Dinu Petrescu.

Selectarea in aceasta sectiune este o premiera pentru Romania de dupa ’89, care reusise sa patrunda pina acum in patru dintre cele cinci categorii: „Panorama", „Retrospective si Omagiu", „Forum" si „Competitie", in ceea ce priveste scurtmetrajele.

Bucuresti-Berlin

Romania are la activ un singur Urs de Aur, cel pentru scurtmetraj, obtinut de Cristi Puiu in 2004, pentru „Un cartus de Kent si un pachet de cafea", care, participind in „Competitie", s-a ales si cu distinctia UIP, in valoare de 2.000 de euro. In 2005, Cristian Mungiu participa cu scurtmetrajul „Curcanii nu zboara" la sectiunea „Forum", in cadrul experimentului cinematografic intitulat „Lost and Found", productie colectiva a sase regizori din Estonia, Bulgaria, Bosnia-Hertegovina, Ungaria, Serbia-Muntenegru si Romania. In acelasi an, pelicula lui Radu Mihaileanu „Traieste!", proiectata in cadrul „Panorama", a racolat distinctiile „Label Europa Cinemas", cea acordata de juriul ecumenic, dar si premiul publicului, unicul pe care audienta il poate oferi in cadrul Berlinalei.

Trofeu solitar

In 2006, concentratia de romani a crescut: „Legaturi bolnavicioase" si-a avut premiera mondiala in cadrul sectiunii „Panorama", in „Forum Special" au fost proiectate „Visul lui Liviu", de Corneliu Porumboiu, si „Tertium non datur", de Lucian Pintilie, Cristian Mungiu a facut parte din juriul de la „Forum", iar Marius Sopterean din cel ecumenic. „Moartea domnului Lazarescu" a fost prezentata in cadrul European Film Market.

Insa „Competitia" nu e, din punct de vedere istoric, prea bogata in romani. In 1986, „Pas in doi" de Dan Pita detine o nominalizare la Ursul de Aur si o mentiune. In 1993, Mircea Daneliuc patrunde si el in „Competitie" cu „Patul conjugal", obtinind aceeasi nominalizare nefinalizata la Ursul de Aur.

Citeste mai mult:

Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii