Brandurile cu vechime, care, intr-un fel sau altul, au marcat viata multor romani, au devenit si cele mai valoroase marci autohtone. Pe primul loc se situeaza Dacia.

Are o vechime de peste 40 de ani, a fost unul dintre simbolurile romanilor in perioada comunista si continua sa fie si acum, cind batem la portile Uniunii Europene. Dacia nu mai este de mult o simpla masina. Este un brand in adevaratul sens al cuvintului, a carui valoare se apropie de 400 de milioane de euro (387,4 milioane de euro), adica aproximativ cit va cheltui Volkswagen pe noua sa fabrica din India sau cit va investi Renault in Romania pentru noi linii de productie. Potrivit unui clasament realizat de Brandient, D&D Research si BusinessWeek, Dacia este cea mai valoroasa marca autohtona. „Este un brand popular, care ne reprezinta", este de parere Aneta Bogdan, managing partner in cadrul agentiei de consultanta Brandient.

Pe locul secund in topul celor mai valoroase branduri se situeaza tot un nume cu istorie. Recent cumparata de Erste Bank, BCR de-abia acum face primii pasi catre adevaratul blazon. Valoarea acestei marci este estimata la 355,6 milioane de euro. „Faptul ca Dacia si BCR sint branduri istorice a ajutat foarte mult", mai spune Aneta Bogdan. Recunoscuta ca una dintre institutiile financiar-bancare care a facut pionierat in retail-banking, BRD Société Générale valoreaza 208,3 milioane de euro, fiind astfel cel de-al treilea brand ca valoare de pe piata autohtona. Segmentul financiar-bancar mai este reprezentat de Banca Transilvania, situata pe pozitia a 11-a, cu o valoare de 40,5 milioane de euro, si de CEC, cea de-a 16-a clasata, cu 27,9 milioane de euro.

Aurul negru face bani din brand

Chiar daca consultantii Brandient se asteptau ca prima pozitie a topului 50 sa apartina lumii petrolului, prima companie din acest sector s-a plasat pe pozitia a patra. Este vorba de Petrom, brand ce valoreaza 86,4 milioane de euro. „De Petrom se vorbeste si de bine, si de rau. Speram insa ca, alaturi de Dacia, acest brand sa ne reprezinte peste granite", a mai spus consultantul Brandient.

Cea de-a doua marca autohtona din industria petrolului, Rompetrol, a ocupat locul sase, cu o valoare de 72,5 milioane de euro. Aceasta in conditiile in care clasamentul a fost „spart" de catre Sensiblu (82 milioane de euro), primul brand construit de un grup de antreprenori in tara noastra. „Sensiblu a avut cea mai mare performanta in brand equity index", a mai explicat Aneta Bogdan.

Cristim valoreaza mai mult decit Altex

Cu exceptia Flamingo, care se afla la jumatatea inferioara a clasamentului (pozitia 26), cu o valoare de 16,8 milioane de euro, retailerii se situeaza in primii 15 clasati ai topului. Astfel, brandul Altex valoreaza 59,4 milioane de euro (pozitia 9), urmat de Domo cu 41,4 milioane de euro si Flanco cu 39,3 milioane de euro (pozitia 12). Foarte bine plasati sint si principalii actori din industria alimentara. Cristim este mai valoros decit Altex: 62,8 milioane de euro. Aceasta desi, din cauza vizibilitatii, retailul a punctat mai bine decit produsele de larg consum, potrivit consultantilor Brandient.

Pentru realizarea topului, s-au luat in calcul, printre altele, datele financiare din 2005, ritmul de crestere a categoriei, brand equity-ul (forta brandului). Practic, sumele calculate reprezinta valoarea adusa proprietarului in ipoteza exploatarii brandului respectiv.