Cine a intrat in ultima vreme prin magazinele de electronice si electrocasnice a putut observa un fenomen inedit. A scazut dramatic numarul cumparatorilor si nici la indicatorul „gura-casca" afacerea nu sta bine.

Saptaminile trecute o stire din lumea comertului a trecut aproape neobservata. Un lant de magazine din Capitala si-a inchis portile. La hiper si supermarketuri, densitatea pe metrul patrat de cumparatori si gura-casca la plasme tv a scazut dramatic. Faptul se regaseste in profitul si cifra de afaceri in scadere fata de anii trecuti ale lanturilor de retail specializate, care spera ca sarbatorile de iarna vor readuce romanilor pofta de electronice de altadata.

Letargia businessului cu electronice si electrocasnice din ultimul an inaintea intrarii in Uniunea Europeana este, in opinia mea, semnul, altfel de bun augur, al inceputului maturizarii consumatorului roman. Desigur, si normele BNR de reglementare a creditului „doar cu buletinul" au avut un cuvint greu de spus. Nu doar sfirsitul copilariei creditului se afla insa la originea scaderii vinzarilor din magazinele de profil. In spatele raioanelor pustii se afla o realitate economica plina de tilc. Intre anul 2003, cel care a marcat explozia retailului si creditului de consum, si zilele noastre a avut loc un proces de dotare accelerata a gospodariilor cu combine frigorifice, televizoare, DVD-uri, computere si asa mai departe. Fireasca evolutie a umflat profiturile bancare si ale comerciantilor, pentru ca acestea au mers mina-n mina. Din totalul creditelor acordate persoanelor fizice, ponderea celor de consum s-a umflat pina la trei sferturi, iar banii s-au dus in special pe marfurile de import, care acum au un succes din ce in ce mai limitat la consumatori. Nu pentru ca nu ar fi in continuare atractive, ci pentru ca s-au cam terminat banii. Frigiderul din bucatarie, televizorul si DVD-ul care troneaza mindre in sufrageriile cam inghesuite ale romanilor fie subtiaza peste masura veniturile curente, fie se transforma in rate restante la banci. Si din ce in ce mai multi concetateni au inceput sa simta asta.

Daca pentru proprietarii de magazine vestile de afaceri se anunta a fi proaste, din punct de vedere macroeconomic vestile sint bune. Apetenta in scadere a consumului pe credit pentru cumpararea de electrocasnice si, probabil, in curind si pentru autoturisme din import va conduce la o corectie „naturala" a ingrijoratorului nivel al deficitului comercial. Si cu cit acest lucru se va intimpla mai repede, cu atit si bancile vor trebui sa-si mai revizuiasca din uriasele tinte de profit care au indatorat, in unele cazuri mult peste masura, niste romani din ce in ce mai putin naivi.