Site-urile trupelor romanesti inca nu stiu sa se apropie de user. „Cotidianul" a cules sfaturile specialistilor la capitolul design. Cit despre ascultat, avem un top al celor mai bune difuzoare de muzica pe www.

Liniile curbe si originalitatea fac legea in spatiul web arvunit de artistii romani, spune Vlad Popovici, Account Manager Proximity: „Fie ca vorbim de design high-tech (Dj Project) sau retro (Florin Chilian, Vama Veche), site-urile exprima stilul sau personalitatea artistului. Futurist egal house, urban - cu graffiti si referinte hip-hop sau static - pentru trupe pop cuminti precum Holograf". Cu toate acestea, Stefan Pop, Strategic Planner la TBWA/Merling constata o lipsa a coerentei, a inspiratiei, a calitatii platformelor. „Exista un mare diletantism in materie de branding si comunicare. Sint putini artisti care au facut mai mult decit sa posteze niste poze si datele concertelor", spune Pop.

Dinamismul si graficele complicate sint principala tendinta observata de colegul lui Vlad Popovici la Proximity, Alexandru Constantinescu. „Mizeaza, cu citeva exceptii, pe formatul dinamic, dar adeseori restrictiv al tehnologiei flash. Site-urile multor trupe sint reci, comunica distant si fara un interes pentru captarea unui feedback", spune Constantinescu.

Newsletter-ul, „un instrument vital pentru stabilirea unei relatii bazate pe permisiune si pentru loializarea unui fan", este cea mai mare hiba pe care o imputa Alexandru Constantinescu artistilor ajunsi in spatiul virtual. Acesta puncteaza ca muzicianul roman isi mai asteapta inca fanul sa vina spre el si este timid in a juca un rol activ in aceasta relatie: „Putini artisti din mainstream isi pun problema folosirii unei baze de date pentru a-si cunoaste mai bine publicul si profilul acestuia si care sa constituie temeiul unei comunicari periodice constante".

Minimalism si functionalitate

In ceea ce priveste designul, trupele underground merg pe simplitate, cu accent pe „cool factor", dar sint destule care nu acorda atentie felului in care le arata pagina de prezentare. „Suiepaparude.ro m-au surprins prin designul minimal de bun gust. Ilustratia si backgroundul mi-au adus aminte de cei de la Boards of Canada", spune Sorin Tofan, art director si specialist in imagine. „Omulcusobolani.ro este o declinare a vizualului folosit pe coperta ultimului album, si asta contribuie la construirea identitatii vizuale a trupei. Continutul este lax, dar bine structurat, desi unele sectiuni nu sint active", completeaza el. „In premiera pentru muzica romaneasca, site-ul lui Banica jr. beneficiaza de aportul unui redactor si este actualizat de WebArt". „Luna-amara.ro este lipsit de art direction si nu surprinde nimic din feelingul trupei. Vizual, este foarte agresiv - ai senzatia de spam din cauza bannerelor aruncate haotic in dreapta si stinga paginilor", e de parere Tofan.

Download si piraterie

Acum sint la moda site-urile de ascultat muzica online. Cele de pe care se poate downloada au devenit practic inexistente din cauza problemelor tot mai complexe legate de drepturile de autor. Cele mai in voga site-uri de ascultat muzica sint www.last.fm si www.pandora.com. „Ambele fac parte din noul trend pe web - totul este orientat catre user, iar userul/consumatorul este participant activ, generator de continut. Foarte importanta este, de asemenea, optiunea «share», strins legata de preferinte", explica Doru Persinaru, specialist in promovare online si dependent de Internet. Pe last.fm se pot asculta muzici ca la un radio personal, iar sistemul inregistreaza preferintele utilizatorului si ii creeaza un post de radio personalizat. In plus, preferintele pot fi impartasite cu prietenii sau cu alti utilizatori. La ora actuala este o mare dezbatere despre viitorul muzicii si felul in care ea va fi ascultata si cumparata. S-a pus inclusiv problema inlocuirii metodelor de a cumpara muzica online - DRM-ului (Digital Rights Management), downloadul contra cost - cu o taxa pe muzica, idee respinsa de majoritatea blogerilor si specialistilor din industrie. In domeniul achizitiilor de muzica online, iTunes este lider, ajungind recent la un miliard de piese vindute online pentru iPod. „Aici intervine de fapt DRM – daca tu cumperi o piesa pentru iPod, o asculti doar pe iPod. Are niste limitari care te impiedica sa dai mai departe melodia respectiva si este strins legata de device-ul pe care o asculti. De aici toata dezbaterea legata de crearea unor abonamente lunare/anuale de descarcat muzica. Deocamdata asteptam si continuam sa ascultam muzica piratata de pe DC++ si BitTorrent", explica Persinaru.

Top accesari romanesti

www.bugmafia93.ro www.la-familia.ro www.hiq.ro www.holograf.ro www.vamaveche.ro (sursa: trafic.ro)

Recomandari

Cele mai importate portaluri de downloadat/ascultat muzica:

www.indramusic.ro www.ugress.com/index.asp www.allofmp3.com www.betterpropaganda.com www.muzica9.ro www.e-muzica.net www.muzica-mp3.ro www.musicmix.ro www.muzica-online.tk www.mp3s.com www.radioblogclub.com www.last.fm