Un alt caz de acordare a unei sinecuri este cel al numirii lui Corneliu Balan in functia de director general al Aeroportului International Mihail Kogalniceanu - Constanta, in conditiile in care acesta nu avea pregatirea necesara pentru a ocupa un ase
Un alt caz de acordare a unei sinecuri este cel al numirii lui Corneliu Balan in functia de director general al Aeroportului International Mihail Kogalniceanu - Constanta, in conditiile in care acesta nu avea pregatirea necesara pentru a ocupa un asemenea post. Balan a fost propus, politic, de UDMR si aprobat de conducerea Aliantei. Consecintele acestei decizii nu au intarziat sa apara: "Mihail Kogalniceanu" a devenit cel mai nesigur din Europa. Situatia este cu atat mai grava cu cat aeroportul urmeaza sa fie folosit de soldatii americani si probabil si de trupele NATO.
Cadou la UDMR
Numirea lui Corneliu Balan, din partea UDMR, in functia de director general al Aeroportului International Constanta a fost facuta, anul trecut, prin incalcarea flagranta a prevederilor Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-AD-AADC privind autorizarea aerodromurilor civile, mai exact a conditiilor pe care trebuie sa le indeplineasca un director general de aeroport. Conform reglementarilor legale, "persoanele cu functii de conducere/decizie din structurile organizatorice ale aeroporturilor trebuie sa fie acceptate de Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) si trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime: 1. sa fie absolventi de studii superioare tehnice de lunga durata sau echivalente, cu profile/specializari compatibile cu functia detinuta; 2. sa fie absolventi ai unor cursuri aprobate, acceptate sau recunoscute de catre AACR, dupa cum urmeaza: cursuri in domeniul aviatiei civile, adecvate functiei detinute sau cursuri de management in domneniul aviatiei civile; 3. sa aiba experienta nemijlocita de minimum trei ani in activitatile aeroportuare specifice; 4. sa cunoasca sistemul reglementarilor aeronautice civile si cadrul legislativ national; 5. sa fie familiarizati cu documentele ICAO, ECAC, EUROCONTROL, IATA, relevante pentru domeniul aeroportuar; 6. sa cunoasca limba engleza cel putin la nivel mediu".
Ei bine, Corneliu Balan nu indeplinea nici una din aceste cerinte, repetam, minime pentru ocuparea unei asemenea functii.
Contracte grase
Planurile de dezvoltare si, implicit, de achizitii ale Ministerului Transporturilor pentru modernizarea Aeroportului International Mihail Kogalniceanu Constanta, a carui pista va fi folosita in viitor si de trupele americane, sunt ambitioase: modernizarea centralei termice pentru trecerea alimentarii pe gaze naturale, separarea fluxurilor de pasageri, reconfigurarea si inlocuirea benzilor transportoare (avand ca obiect proiectarea, executarea si predarea la <<cheie>> a lucrarilor de reamenajare a fluxurilor de pasageri si bagaje in aerogara de sosire si aerogara de plecare curse externe), precum si reparatia capitala la pista de decolare-aterizare a aeroportului. Toate aceste investitii se vor dovedi, ne-au scris angajatii aeroportului, o adevarata mana cereasca pentru udemeristul Balan. "Executia planului anual de achizitii publice, desi este in vigoare si este semnata de domnul Corneliu Balan, este incalcata grav. Nu se face controlul financiar preventiv si nici nu se aplica viza cu caracter juridic asupra documentelor aferente achizitiilor publice, asa cum este prevazut in procedura aplicabila, precum si in Ordinul Ministerului Finantelor Publice 912/2004 cu privire la exercitarea controlului preventiv. Imediat dupa numirea domnului Balan Corneliu in functia de director general, juristul angajat al aeroportului si-a dat demisia, motivand ca nu poate lucra cu noul director. In loc sa angajeze un alt jurist, necesar aeroportului daca ne gandim fie si numai la vizarea tuturor contractelor de achizitii publice, Corneliu Balan a incheiat o conventie cu un avocat care este retribuit cu o suma lunara de aproape trei ori mai mare decat salariul unui inginer de pe aeroport si care, mai ales, nu vizeaza nici un document elaborat de catre compartimentele aeroportuare care - potrivit legii, ar trebui vizate de compartimentul juridic", sustin angajatii aeroportului.
Pentagonul la Kogalniceanu
Departamentul Apararii SUA a stabilit un centru regional in Romania.
Acesta va fi amplasat in apropierea pistei de pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu si va constitui un sistem integrat de pregatire, stationare si expeditie pentru fortele americane. Locatia a fost aleasa pentru facilitatile aeroportuare oferite de caracteristicile pistei de la Mihail Kogalniceanu. Baza americana de la Mihail Kogalniceanu va avea rangul unui centru regional de pregatire a trupelor americane din Europa de Est, ce vor fi desfasurate in diverse teatre de operatiuni. Exista oportunitatea ca Centrul regional de pregatire de la Kogalniceanu sa fie pus de Pentagon si la dispozitia NATO, pentru pregatirea unor operatiuni comune. Baza americana va fi exact in apropierea pistei aeroportului Kogalniceanu care va fi folosita in comun atat de aeronvele civile, cat si de aviatia militara a SUA si partenerii de coalitie pentru derularea unor operatiuni militare. Pista de la Kogalniceanu a fost folosita, deja, intens in perioada declansarii razboiului din Irak. Fortele americane au investit peste 20 de milioane de dolari in infrastructura locala si in servicii. (Doru DRAGOMIR)
Berceanu tace si nu face
De peste o luna de zile, lui Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, i-au fost aduse la cunostinta toate matrapazlacurile care au loc la Aeroportul International Kogalniceanu, prin intermediul unui amplu raport depus de angajatii aeroportului.
In ciuda acestui fapt, ministrul Berceanu tace si continua sa-l mentina in functie pe "udemeristul de Constanta" Corneliu Balan. Astfel, Berceanu continua sa respecte deciziile predecesorului sau Gheorghe Dobre si ale secretarului de stat din acelasi minister, Alexandros Galiatatos. Cei care au cedat presiunilor si au numit un om incompetent pentru o asemenea functie, numai pe baza celebrului "algoritm". In continuare, directorul Corneliu Balan aplica masuri tehnico-economice dupa cum il taie capul pe unul dintre cele mai importante aeroporturi ale Romaniei, mai ales din perspectiva infiintarii unei baze americane in Dobrogea.
Surse din cadrul administratiei aeroportului ne-au spus ca Balan a inceput "sa inroseasca telefoanele" pentru a preveni o eventuala demitere a sa din postul de conducere de la Aeroportul Kogalniceanu. (M.G.)
Balan: "Simple rautati"
Contactat telefonic, directorul udemerist al Aeroportului International Mihail Kogalniceanu - Constanta ne-a declarat, pur si simplu, ca toate cele reclamate in memoriul trimis ministrului Radu Berceanu nu sunt adevarate.
"Spre exemplu, in privinta faptului ca am angajat oameni pentru paza in loc sa angajam o firma specializata, vreau sa va spun ca recent am avut o echipa de auditori specializati din cadrul Ministerului Transporturilor care a stabilit, in urma auditului efectuat, ca avem cea mai buna paza de aeroport din tara! In ceea ce priveste firma de handling RAS SA, vreau sa va spun ca ei lucreaza absolut legal. Cei care au trimis respectivul memoriu sunt de fapt niste smecheri care sunt suparati ca am liberalizat piata", ne-a spus Balan. In ceea ce priveste restul acuzatiilor aduse, Balan s-a rezumat sa ne spuna: "Draga, sunt simple rautati!" (M.G.)
Paza si ea la pamant
Un alt cap de acuzare impotriva directorului Corneliu Balan este faptul ca serviciul de paza al aeroportului, lucru extrem de grav, nu este asigurat de o firma specializata.
Jandarmii care asigurau paza Aeroportului International Mihail Kogalniceanu - Constanta, a carui pista, repetam, va fi utilizata in curand de avioanele americane si cel mai probabil si de cele NATO, au fost retrasi din luna martie a.c., urmand ca administratia aeroportului sa angajeze o firma specializata. Numai ca Balan a preferat sa angajeze 40 paznici fara pregatire, ceea ce, pe de o parte, constituie o situatie unica printre aeroporturile din tara, care au paza asigurata de firme specializate, iar pe de alta parte se incalca grosolan legile cu privire la securitatea si siguranta unui asemenea obiectiv strategic, ca sa nu mai vorbim despre ce s-ar putea intampla in cazul unui atac terorist. (M.G.)
Artizanul unei privatizari dubioase
Singurul "certificat" al lui Balan, in afara de amicitia cu consulul onorific al Ungariei la Constanta, Francisc Palosi, pe mana caruia a fost propulsat ca om al UDMR, este privatizarea dubioasa a magazinului "Tomis" din Constanta, pe vremea cand era sef la FPS Constanta, sub obladuirea lui Sorin Dimitriu. Magazinul Tomis a fost dobandit de Eyal Sammy Ofer in 1997, in urma unei licitatii aranjate la nivelul functionarilor statului de la F.P.S. Constanta si cu concursul lui Sorin Dimitriu. Magazinul a fost vandut cu doar 600.000 de dolari, in timp ce doar marfa existenta in stoc se ridica la aproximativ trei milioane de dolari! La vremea respectiva, atunci cand era intrebat despre aceasta privatizare, Corneliu Balan declara, in cercul lui de cunoscuti: "A luat cine trebuia"!
Prestari ilegale
In amplul memoriu ajuns la cabinetul lui Berceanu, Corneliu Balan, directorul Aeroportului Kogalniceanu, este acuzat si de faptul ca permite, in mod ilegal, unei firme de handling (servicii aeroportuare) sa presteze pe aeroport. "Continuand seria abuzurilor pe care le-am mentionat, conducerea SN AIMK SA permite si incurajeaza compania de handling SC RAS SA sa presteze servicii catre aeronave fara deschiderea unui punct de lucru pe aceasta locatie si fara a avea, prin urmare, nici un fel de autorizatie valabila pe Aeroportul Mihail Kogalniceanu-Constanta. Mai mult, conducerea aeroportului inchiriaza in mod ilegal catre SC RAS SA echipamente de aeroport neautorizate de catre AACR. De asemenea, face echipa cu reprezentantii S.C. R.A.S. S.A. pentru a negocia conditii cat mai bune pentru acestia din urma in relatia cu operatorii aerieni", se arata in memoriu. (M.G.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.