MApN a facut ieri cunoscute argumentele pentru descalificarea ofertei EADS-CASA, de livrare a sapte avioane de transport scurt si mediu curier, menite a inlocui batrinele Antonov 24 si 26. MApN a declarat cistigatoare oferta italienilor de la Alenia Aeronautica, pentru C-27J Spartan, in defavoarea aeronavelor de transport C-295 ale spaniolilor de la EADS-CASA. Secretarul de stat pentru Armamente, Ion Ioan, insotit de o suita de experti militari si membri ai comisiei de selectie, a explicat ieri ca oferta spaniolilor pentru avioanele de transport scurt si mediu curier a fost descalificata intrucit nu indeplinea cinci criterii esentiale mentionate in caietul de sarcini. In luarea deciziei, pentru MApN a contat mai ales faptul ca avionul C-295 nu are in cala inaltimea corespunzatoare transportarii containerelor standard NATO, si anume 83 de inci, potrivit specificatiilor militare, adica 210 centimetri. Specialistii MApN au afirmat ca avionul construit de EADS-CASA, C-295, poate incarca un container cu inaltimea de doar 62,5 inci (158 de centimetri), pe cind italienii respecta cerintele NATO. Containerele se asaza pe anumiti paleti standardizati NATO, dimensiunea acestora asigurind complementaritatea de operare cu aeronavele de transport C130 Hercules.

Puncte slabe

Al doilea criteriu s-a referit la „timpul maxim de expunere intr-o zona de amenintare, pentru a atinge altitudinea de 5.000 de metri, cu maximum de greutate a aeronavei", italienii parcurgindu-l in noua minute, spaniolii in 19, in conditiile in care documentatia MApN viza maximum 15 minute. Lipsa motorului auxiliar de putere, timpul limitativ de inregistrare a parametrilor de zbor si a convorbirilor din carlinga, absenta sistemului de autoprotectie cu infrarosu pentru atacurile de la sol, in zonele de conflict, au fost alte criterii din caietul de sarcini pe care spaniolii nu le-au indeplinit.

Potrivit sefului Serviciului Programe Majore de Inzestrare, comandor Apostol, „si CASA ar fi raspuns con-ditiilor daca ar fi oferit varianta produsa pentru armata spaniola (CL-295 - n.r.)", in schimbul uneia inferioare. In ceea ce priveste pretul, secretarul de stat Ioan Ion a explicat ca, daca una dintre oferte este descalificata tehnic, „pretul nu mai este relevant". Contractul cu italienii valoreaza 220 de milioane de euro, pe cind cel cu spaniolii era mai ieftin cu 12 milioane de euro, potrivit datelor vehiculate in media. Oficialii MApN sustin ca, cel putin pina acum, firma EADS-CASA nu a contestat rezultatele licitatiei, dar mai are timp sa o faca pina pe 15 decembrie.