Un autoturism de curse din 1939 care i-a apartinut lui Adolf Hitler ar putea deveni cea mai scumpa masina din lume care a fost vreodata vanduta la licitatie, a declarat Christie's. Casa de licitatii va scoate la vanzare masina in februarie 2007.
Autoturismul, una dintre cele cinci ramase in lume din seria "Auto Union D-Types" ar putea ajunge, potrivit lui Rupert Banner de la departamentul vanzari auto al Christie's, la suma de 12 milioane de dolari.
In anul 1933, dupa ce a devenit Cancelar al Germaniei, Hitler a cerut unei companii sa construiasca o masina de curse care sa ilustreze puterea tehnologica a Germaniei. Pentru proiect, Adolf a alocat suma de 500.000 de marci.
Initial, firma Mercedes-Benz a fost cea care a primit "misiunea", insa Ferdinand Porsche, pe atunci inginer care colabora cu Auto Union, (cunoscuta astazi ca Audi) a obtinut in final contractul de a crea o masina revolutionara.
Ulterior, autoturismul a fost modificat in urmatorii ani, astfel incat a devenit in 1939 "Auto Union D-Type".
"D-Type" avea un numar de piese si functii considerate extrem de avansate pentru acele vremuri, inclusiv motorul, care era montat in spatele soferului, si suspensii independente pentru cele patru roti. Motorul V12 putea produce 485 de cai putere, ceea ce insemna ca masina putea ajunge la aproape 300 km/h.
Din mai multe puncte de vedere, "D-type" oferea un indiciu a ceea ce avea sa devina in viitor masinile de curse, fiind foarte similara autoturismelor de la Formula 1 de astazi. "Este ca un autoturism de curse din zilele noastre, numai ca nu are aceleasi finisari ale caroseriei" a declarat Banner. Evident ca mai lipsesc si masurile actuale de siguranta. Pe atunci, masinile de curse nu aveau nici macar centuri de siguranta, pentru ca se credea ca e mai bine ca in momentul impactului, soferul sa fie aruncat din scaun. Proiectantul "D-Type" s-a gandit totusi, ca o masura de siguranta, sa faca volanul masinii detasabil, astfel incat, in cazul unui impact puternic, soferul sa poata fi scos mai usor dintre fiarele contorsionate.
Masinile "D-type" au castigat cateva curse prin Europa. La doua zile dupa ce Germania a invadat Polonia, si in aceeasi zi cand Marea Britanie a declarat razboi Germaniei, masina care va fi vanduta de Christie's a castigat o cursa de Grand Prix in Belgrad. A fost ultima cursa care s-a tinut in Europa, traditia continuandu-se abia dupa terminarea razboiului. "A fost o perioada legendara in cursele de masini" a declarat Banner.
Potrivit Christie's, mai multe masini "D-type" s-au pierdut sau au fost distruse dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Exemplarul care va fi vandut anul viitor la Paris a fost adus din Rusia, unde fusese demontat astfel incat specialistii sa-i poata studia tehnologia.
Autoturismul a fost redescoperit in Ucraina, la sfarsitul anilor '80. Desi era demontata, per ansamblu nu avea nici o defectiune. Tot in acea zona s-a mai gasit inca un exemplar, care insa avea piese distruse. Pana acum, cea mai scumpa masina vanduta la licitatii a fost un Bugatti Tip 41 Royale Sports Coupe, din 1931, care s-a vandut cu 11 milioane de dolari. In ceea ce priveste asocierea masinii de curse cu numele lui Hitler, expertul casei de licitatii este de parere ca "oamenii nu doresc sa-si asocieze numele cu cel al lui Hitler, insa masina este deosebit de valoroasa ea insasi, datorita tehnologiei sale". "D-Type" va fi vanduta de Christie's in cadrul unei licitatii de masini antice, denumita "Retromobile". Ferdinand Porsche a mai proiectat o masina pentru Hitler, insa aceasta era destinata unui scop foarte diferit. Autoturismul, inspirat de convenabilul Model T al lui Ford, din Statele Unite, a devenit cunoscut ca Volkswagen Beetle si avea motorul montat in spate, ca masinile de curse Porsche de acum.