Presedintele moldovean Vladimir Voronin a cerut Primariei Chisinaului, printr-un ordin prezidential, sa redenumeasca pomul de Craciun care va fi amplasat in oras si sa-l impodobeasca in stil national.

In acest an, in premiera, pomul de Craciun de la Chisinau va fi numit „Pomul Tarii" si va fi impodobit in stil national. Deocamdata nu se stie exact ce inseamna „stil national". „Deocamdata este o enigma si pentru noi ce inseamna exact «stil national». Noi nu producem jucarii pentru amenajarea pomului de Craciun. De aceea, nu stim cum ar putea fi impodobit acesta. Vom organiza o sedinta speciala unde o sa analizam si o sa decidem cum ar putea arata un pom de Craciun «in stil national»", a declarat Leonid Gorceac, seful Directiei Cultura din cadrul Primariei Chisinau. Vladimir Voronin a pledat din 2003 pentru imprimarea unui specific national sarbatorilor de Craciun si a sustinut crearea unei noi imagini pentru Mosul care imparte daruri, astfel incit acesta sa fie imbracat in cojoc si sa poarte pe cap caciula de cirlan.

Si cehii sint anti-Mos

O asociatie a creatorilor de publicitate din Cehia, Creative Copywriters Club, a lansat o campanie impotriva lui Mos Craciun in stil american. Cehii au creat si un website anti-Mos Craciun (www.anti-santa.cz) unde au pus o fotografie cu Fecioara Maria care alapteaza la sin un bebe „Mos Craciun", imbracat in binecunoscutul costum rosu, cu cizme negre in picioare, curea la briu si caciula cu ciucure alb.

„Acest individ stupid si gras cu costum rosu ne-a invadat reclamele de la televizor si noi am hotarit ca e suficient", a declarat Martin Charvat, directorul de creatie al agentiei BBDO din Praga. El s-a plins ca orasul este invadat de panouri publicitare cu Mos Craciun si a amintit ca cehii au propriul lor mod, traditional, de a sarbatori Craciunul, cu pruncul Isus Christos impartind cadouri. „Mos Craciun american ii incurca pe copiii nostri, care nu mai inteleg nimic", a mai spus Charvat.

Spirit uitat la nemti

Doi nemti din trei simuleaza bucuria cind primesc un cadou de sarbatori si doar unu din zece daruri isi ating tinta, arata un sondaj pe 500 de persoane, citat de saptaminalul german „Focus". Minciuna din politete are totusi efect,

de vreme ce 70% dintre respondenti se lauda ca se pricep sa aleaga daruri potrivite. In plus, 85 de procente ajung sa schimbe sau sa ofere altcuiva cadourile pe care nu le agreeaza, in timp ce trei din patru germani au pretentia ca partenerul de viata sa nu uite sa cumpere cadouri.