Numele lui Gheorghe Flutur apare in mai multe dosare instrumentate de Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, precum si de procurorii anticoruptie. Afacerile patronate de Flutur au fost verificate chiar si de Corpul de control al fostului ministru de la MAPDR, Ilie Sarbu. Flutur s-a mai aflat si in vizorul Agentiei Nationale de Administratie Fiscala, Directiei Generale de Inspectie Financiar Fiscala, Directiei de Control Financiar, Directiei Finantelor Publice Suceava si al Curtii de Conturi a Romaniei.
La Parchetul General a fost reclamat de Directia Silvica Suceava, iar la PNA (actualul DNA) de Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Pagubele produse de fostul ministru al Agriculturii sunt de ordinul zecilor de miliarde de lei, iar acuzatiile variaza de la gestiune frauduloasa, fals in declaratii, evaziune fiscala, abuz in serviciu contra intereselor publice pana la fals intelectual si uz de fals. In toate dosarele a fost gasit nevinovat. Potrivit declaratiilor liberalului Ludovic Orban, fostul consilier prezidential Theodor Stolojan a intervenit pe langa presedintele Traian Basescu sa il scape pe Flutur de raspunderea penala.
Ilegalitati parafate de Gheorghe Flutur
Directia Silvica Suceava a fost condusa in perioada 1997-2000 de ex-ministrul Agriculturii, Gheorghe Flutur. In urma unor controale au fost constatate o serie de nereguli si chiar a fost intocmit un dosar penal - 377/P/2001. Cauza a fost instrumentata de procurorul Mihai Eduard Ilie din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia de Urmarire Penala si Criminalistica. Una dintre afacerile puse sub semnul intrebarii de autoritati se refera la vanzarea prin licitatie a Centrului de fructe Vatra Dornei, apartinand Directiei coordonate de Flutur. O alta tranzactie controversata priveste vanzarea a zeci de mii de metri cubi de cherestea, in numele Directiei, sub pretul pietei si fara respectarea normelor in vigoare privind taierile forestiere. Partenerul favorizat de Flutur este firma bucuresteana, SC Romanel Universal Company SA. Inspectorii si expertii au constatat o serie de nereguli si la mai multe lucrari de refacere a drumurilor forestiere aflate in administrarea Directiei Silvice Suceava. Pagubele evaluate se ridica la mai multe miliarde de lei, ele nefiind recuperate nici pana in ziua de azi.
Afacerea "Romanel"
In luna aprilie 2000, la doua luni dupa ce Gheorghe Flutur a parasit functia de director al Directiei Silvice Suceava, Curtea de Conturi prin Directia de Control Financiar Ulterior a efectuat un control la unitate respectiva. Acesta a vizat privatizarea Centrului de fructe din Vatra Dornei, derularea contractului incheiat cu Romanel Universal Company SA pentru livrarea cantitatii de 50 de mii de mc de busteni de rasinoase, precum si executarea lucrarilor de reparatie capitala de catre SC Flutur si Fii SRL din Gura Humorului la drumul forestier Baranca. Din datele consemnate de inspectorii Curtii de Conturi in procesul verbal de constatare reiese ca Flutur si protejatii sai de la Directia Silvica Suceava au reusit sa produca o paguba de peste trei miliarde de lei la nivelul anului 1998, prin prelungirea duratei de derulare a livrarii de masa lemnoasa catre firma bucuresteana, Romanel Universal Company SA.
Dupa un control efectuat la directia silvica condusa de Flutur, inspectorii Curtii de Conturi au constatat ca, prin incalcarea unor reglementari ale Regiei Nationale a Padurilor (RNP), a fost prelungit contractul de vanzare-cumparare (nr. 12.933 din 30.10.1997) care a produs paguba constatata. Flutur, o data cu semnarea contractului respectiv, a incalcat Ordinul RNP nr. 2012/1997 prin care s-a dispus ca exploatarea masei lemnoase aferenta anului 1998 nu putea fi avizata pana la aparitia unei Hotarari de Guvern care sa prevada cantitatea masei lemnoase ce trebuie exploatata in acel an. Mai mult, pretul materialului lemnos nu a fost reactualizat la pretul pietei pe toata perioada de valabilitate a contractului. De asemenea, nu s-au respectat recomandarile RNP (trimise la Directia Silvica a lui Flutur in data de 9 decembrie 1997 avand numar de inregistrare 2289) in sensul ca bustenii se vor livra pana la sfarsitul lunii aprilie 1998, iar recoltarea si livrarea de busteni de gater rasinoase din cota anului 1998 intra in vigoare abia dupa aparitia Hotararii de Guvern.
Legea, o bagatela pentru fostul ministru
Conform lui Petris Rusalim la incheierea contractului 12.933 nu au fost respectate prevederile legale in materie.
In primul rand directiile silvice nu pot incheia contracte de vanzare-cumparare a masei lemnoase decat in limita masei lemnoase destinata a fi exploatata in anul respectiv si aprobata prin hotarare de guvern si a repartitiilor pe directii silvice facuta de RNP. La nivelul anului 1997, Directia Silvica Suceava avea repartizata o cota definitiva de 1127 de mii de mc din care numai 21,7 mc au fost din categoria bustean gater rasinos. Astfel, Flutur nu avea, legal, cum sa furnizeze 50 de mii de mc de material lemnos trecut in contract. "Ca atare, orice contract de vanzare-cumparare s-ar fi incheiat pentru acest produs in cantitate mai mare decat cea disponibila este lovit de nulitate", a precizat in raportul intocmit expertul Rusalim. Ba mai mult, pe 30 septembrie 1997, deci cu o luna inainte de incheierea contractului cu firma bucuresteana Romanel, RNP a transmis Ordinul 2012 in care s-a precizat: "Va atragem atentia ca nu puteti trece la exploatarea de masa lemnoasa destinata anului 1998 pana nu va fi adoptat actul normativ aferent". Cu doar cateva zile inainte de incheierea contractului, Flutur a mai primit un Ordin (nr. 5628/17.10.1997) in care s-a stabilit ca pana la aprobarea cotei de taiere de masa lemnoasa pe anul 1998 "nu se va proceda la punerea in vanzare a partizilor aferente acestei cote". Prin incalcarea acestor reguli, Flutur, practic a dispus taierea ilegala a sute de hectare de padure de cea mai buna calitate. Culmea cinismului este ca Flutur a transmis o circulara catre toate ocoalele din subordine prin care dispune sistarea tuturor negocierilor si organizarii licitatiilor pentru partizi noi "deoarece incadrarea in cota de masa lemnoasa pentru anul 1997 este la limita".
Paduri taiate ilegal
La solicitarea societatii Romanel, transmisa Directiei Silvice in 29 octombrie 1997, Flutur, in calitatea sa de director, a constituit o comisie care a negociat vanzarea a 50 de mii
de mc de busteni rasinoase.
Nota de negociere a fost inregistrata sub numarul 12934 din aceeasi zi cu transmiterea solicitarii de catre Romanel Universal Company. A doua zi a fost parafat si contractul nr. 12.933 care a fost semnat din partea Directiei Silvice de Gheorghe Flutur si directorul economic, Filip Serban, iar din partea cumparatorului de catre directorul general Michel Abi si directorul economic, Tamara Marinescu. Obiectul contractului este "livrarea de lemn rotund rasinoase in cantitate de 50 de mii de mc in perioada noiembrie 1997-noiembrie 1998". La capitolul "pretul si modalitatea de plata" au fost stabilite urmatoarele: pretul lemnului este de 20 de dolari cu receptie in padure, iar beneficiarul va achita in avans cu ordin de plata suma de cinci miliarde de lei.
In urma controlului s-a stabilit ca prejudiciul este mai mare de trei miliarde de lei si au fost incalcate mai multe legi in vigoare, pentru care a fost sesizat Parchetul. Cazul a fost instrumentat de procurorul Ilie de la Parchetul de pe langa ICCJ care a dat o rezolutie de neincepere a urmaririi penale fata de autorul principal, Gheorghe Flutur - devenit in anul 2000 senator -, precum si fata de ceilalti trei invinuiti.
Rezolutia a fost atacata de noul director al Directiei Silvice, Nichifor Tofan. Acesta il acuza pe procuror ca nu a avut in vedere expertiza intocmita de expertul contabil, Petris Rusalim, care a remis documentul "Opinie separata la raportul de expertiza contabila intocmit de expertul contabil desemnat Neculai Avramescu". Nichifor Tofan, in plangerea sa depusa la Cabinetul Procurorului General a concluzionat ca "tinand sema ca Rezolutia contestata nu motiveaza considerentele care au adus la indepartarea concluziilor detaliate in "Opinia separata la Raportul de expertiza Contabila" efectuat in cauza de Petris Rusalim, concluzii care redau exact atat situatia de fapt, cat si aspectele care au concurat la savarsirea infractiunilor de catre invinuti, va rugam sa procedati la o sintetica evaluare a datelor si inscrisurilor existente la dosar, situatie in care veti constata ca cei patru invinuti se fac vinovati de savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals". Interventia noului director a Directiei Silvice nu a dat roade, iar cei in cauza isi vad de treburile lor, mai toti fiind avansati.
Socotelile lui Rusalim
In expertiza intocmita de Petris Rusalim se face referire si la pretul corect de vanzare. In perioada respectiva, pentru produsul silvic in cauza pretul minimal de negociere era de 155.000 de lei pe mc, ceea ce la cursul valutar la zi reprezenta 22,14 dolari. Contrar Ordinului de pret nr. 14/25.03.1997 care stabileste acest cuantum, fostul ministru Gheorghe Flutur a vandut padurea cu doar 20 de dolari la mc. Astfel, aplicand o simpla ecuatie ajungem la o paguba produsa Directiei Silvice de 10.700 de dolari, suma care convertita in moneda nationala la cursul de 33.685 de lei/dolar din data de 17 ianuarie 2003 inseamna 3.604.295.000 de lei.
Pagube de miliarde
Interesant este ca dupa incheierea contractului cu Romanel Universal Company, Flutur a mai semnat altele, pe cantitati mai mici de lemn, cu aceeasi firma. De asemenea, livrarea cantitatii lemnului prevazuta in primul contract a fost prelungita pana in anul 2000, atunci cand Gheorghe Flutur a plecat la Bucuresti pentru a ocupa scaunul de senator in Parlamentul Romaniei. Paguba insa nu consta numai in cele peste trei miliarde de lei. Acesteia i se adauga si sumele care au fost pierdute din cauza cursului valutar prin incasarea vremelnica a acontului de cinci miliarde de lei de catre Directia Silvica Suceava, condusa de fostul ministru al Agriculturii.
Jaf in toata tara
Activitatea infractionala a lui Gheorghe Flutur si a apropiatilor sai nu s-a limitat numai la spolierea fondului silvic din judetul Suceava. Ajuns ministru, Flutur a patronat un jaf sistematic in mai toate judetele tarii. Astfel, a avizat lucrari de descoplesiri, degajari, curatiri etc. cu firme particuare apropiate conducerii. Drept urmare, au fost platite sume imense, numai in judetele Dambovita si Valcea, fara ca aceste lucrari sa fie executate in teren sau executate partial. Agentii economici, alesi de camarila sa, adjudeca la preturi foarte mici "sub valoarea de renta" masa lemnoasa, care este exploatata si vanduta de catre padurari. Mai mult, s-au facut autorizari si exploatari de patrizi de produse principale in perioada de restrictie 15 aprilie -1 septembrie. Personalul silvic care nu a raspuns la comenzile politice a fost disponibilizat. De asemenea, contractele pentru fondurile de vanatoare au fost mult subevaluate. Cat despre lucrarile de ajutorare a regenerarii naturale conform necesitatii din teren, acestea sunt inexistente.