De ce se imbraca Plesu, Liiceanu cum se imbraca? Cum se imbraca stiristii? Dar oamenii politici? Buta stie. Stie haine. Are cultura designului vestimentar.

In ‘90, la TVR l-am vazut pe Tutea imbracat ca ultimul om.

Bine, vorbim despre perioada imediat dupa Revolutie, cind nu existau coduri vestimentare.

Dar de Cioran, la Paris? El era in capitala modei. Intr-un pardesiu fara moda. Uite-i pe Liiceanu si pe Plesu, acum, pe Realitatea TV. Cu ce ochi privim imbracamintea celor ce gindesc?

Fiecare face o alegere vestimentara la un moment dat. Unii se raporteaza mai mult la intelect, altii la infatisare. Orice ai face, exista moda intelectualului prost imbracat, dar care arata ca pentru el lucrurile lumesti si apropiate nu au valoare, sau nu au o valoare foarte mare. Mai ales in zona intelectualilor exista oameni care cultiva simplitatea.

Nu vor sa investeasca?

Nu e vorba de asta. E vorba de faptul ca hainele nu sint o prioritate. Cum pentru francez pantoful nu este o prioritate. Pantoful, dupa francez, trebuie sa reziste in timp. Fiecare om, fiecare natiune are citeva lucruri, in domeniul acesta vestimentar, pe care le respecta.

Pantoful

Francezul nu respecta pantoful?

Eu stiu asa: cind eram copil, era un banc cu fiecare natie recunoscuta dupa pantof. Crescind, bancul era real. Francezul, mic burghez, intotdeauna si-a cumparat pantofi rezistenti in timp. O spun si studiile de marketing. Pentru francez, pantoful e ultima investitie. Pentru italieni, pantoful e esential. Italienii investesc foarte mult in aspectul lor exterior.

Romanii?

Romanii consuma. La noi, se alege modelul exagerat. Uitindu-te la pantofii romanilor poti construi un schelet al interioritatii lor. Un motiv vine si din faptul ca sint bombardati de informatia exagerata pe care o primesc. Ajung greu la informatia corecta. Depinde apoi de locul unde mergi sa-ti iei pantofii. Si sa nu uitam sa ne punem mereu intrebarea: „Ce vrei de la o pereche de pantofi?" Fiecare doreste altceva.

Televizorul si moda

Televizorul lanseaza vedetele. Romanii se inspira de la tv.

Si televizorul. Dar acum exista paradele de moda, revistele de moda, ghidurile de shopping. Nu le uita. Ai vedetele care circula libere pe strada. Televizorul cred ca a ajuns sa lanseze mai mult personaje, decit mode. Si oamenii copiaza personajele. Nimeni nu se gindeste ca duduia X are o personalitate vulcanica, temperamentala si drept urmare se imbraca cum se imbraca. Romanii copiaza vestimentatia, daca vrei, iar daca ei, foarte cuminti, isi pun vestimentatia domnisoarei tumultuoase, rezultatul e catastrofal. Iar Prigoana si altii ca el sint cazuri disperate. Piciorul lui de lemn expus pe masa m-a depasit. E ca si cum o doamna si-ar expune fericita vinataile obtinute de la sot. Irinel si sotia lui fac exhibitionism la televiziune. Si tine de frustrari. Nu le sint suficiente calatoriile, masinile, casele. Nu, ei isi doresc o tara intreaga sa-i aplaude. Lucru care nu s-a intimplat pina la urma. Aceste personaje se imbraca si se etaleaza exact cum sint. Monica este investitia lui directa, nu? Cum unii isi tuneaza masinile, altii isi tuneaza fata. Fata trebuie sa demonstreze ca are un anume barbat. Tine de balcanism.

Dar stirile horror prezentate in tinuta business?

Bun, la stiri trebuie sa existe o anumita seriozitate. Restul tine de editorial. Oamenii aceia citesc de pe prompter, sint dusi de moda editoriala, nealegindu-si stirile. Apoi, gindeste-te...nu poti schimba vestimentatia in functie de stirea pe care o prezinti. Stiristii au o tinuta neutra. Daca vorbim de Esca, Esca nu mai este o prezentatoare teve. Este o vedeta teve. Mai mult, este redactorul-sef al unui glossy. Personaj monden, casatorita cu un tip foarte bine, amindoi au o afacere cu haine...

„Hai la Mall, ca mi-am pus Bossul pe mine."

Exista o cultura a Mall-ului?

Da. Va disparea ca noutate cind vom avea douazeci de mall-uri, cind vom avea o adevarata artera comerciala. Mall-ul este aer acum. Pentru multi, Mall-ul este podiumul lor de prezentare si daca te duci la etajul trei de la Mall, vei vedea oameni care pornesc din punctul A, fac tot acel cerc si se intorc de unde au plecat. Daca nu au inregistrat reactiile asteptate, de admiratie, de surpriza, de zimbete, o iau de la capat. Vad asta cind merg la film. Intru la film, persoana isi face rondul. Ies de la film, persoana ia rondul de la capat. Am oameni care se imbraca special pentru Mall. Am auzit la telefon: „Hai, draga, la Mall, ca mi-am pus Bossul pe mine." Fiecare percepe din Mall cite ceva. Pentru unii este gradina Edenului, este El Dorado, le da sentimentul ca fac parte dintr-un regn superior.

De ce sa ne imbracam?

De ce trebuie sa ne imbracam?

Fiindca ne-ar fi frig, sau ne-ar fi cald. Tine de functiile primare. Cind zici „moda" lumea crede ca e o chestie atit de complicata, raportindu-se la toate imaginile colorate de pe ecran, la toti designerii care au fite sau nu, la toata filosofia ascultata, uitind ca moda e o chestie foarte simpla. Majoritatea spune ca e o timpenie. Cei mai multi nu se gindesc ca, in clipa in care ies din casa, fac un act care tine deja de moda. Deschizi dulapul si iei in calcul vremea de afara, intilnirile pe care le ai, starea de spirit. Da? Al doilea lucru, toata lumea stie ca daca te duci la un interviu prost imbracat ai 90% sanse sa pierzi. Toate detaliile acestea tin de moda. Moda e un fenomen.

Dar si o minciuna. Poti minti la interviu cu toalele tale.

Da, dar asta e o functie misto a modei, de ce sa dau in cap unui lucru care ma poate ajuta? Si mai e o chestie, cu toalele tale poti trisa, dar nu la infinit. Crede-ma! Hainele te ajuta in mica masura.

Poti fi sincer cu tine insuti, imbracindu-te?

Da, filosofia de a se imbraca a intelectualilor e o forma de sinceritate. Sintem sinceri apoi in intimitatea noastra, cind purtam cele mai comode lucruri. Cind show-ul stradal s-a terminat.

Cum a devenit Victima modei

Comunicarea audiovizuala in cadrul Academiei de Teatru si Film. Design la Universitatea Romano-Americana. Detinator a doua premii de excelenta in presa de moda. Senior Fashion Editor la revista de specialitate „Dialog Textil", Fashion Editor la emisiunea Prima TV „Levintza prezinta" si Fashion Contributer pentru "MTV Stylissimo". A semnat articole in „ELLE", „Exces" si „Cosmopolitan". Proiecte realizate, de moda sau teatru, la Londra, New York, Chicago, Paris, Milano, Budapesta. Impreuna cu Irina Schrotter, organizeaza cel mai important eveniment de moda, „Romanian Fashion Week". A scris cartea „Victima modei", Editura Polirom.