Raymond Queneau nu s-a tinut departe de lumea scenei, fie ea teatru sau film.

Romancier, poet, enciclopedist, Raymond Queneau a scris si dramaturgie, textele sale au fost adaptate pentru marele sau micul ecran sau pur si simplu a colaborat la scenarii de film. Si, desigur, a facut toate acestea alaturi de nume mari ale scenei europene. In 1954, cineastul francez Réné Clément colabora cu Queneau la scenariul pentru ecranizarea romanului lui Louis Hémon, „Monsieur Ripois", cu Gérard Philipe in rolul principal. Filmul, greu de etichetat ca satira, comedie sau drama, reda povestea unui tinar aventurier francez, care poposeste in Londra, unde se transforma intr-un seducator cinic si fara scrupule. Doi ani mai tirziu, Luis Buñuel realiza „La mort en ce jardin" cu Simone Signoret, pe baza unui scenariu la care lucrase impreuna cu Raymond Queneau si cu Luis Alcoriza. Pelicula, care nu avea sa ramina in istorie drept una dintre clasicele buñueliene, descria aproape monografic o dictatura sud-americana, incluzind institutiile statului, biserica, armata, societatea si omul de rind, intr-un fel de metafora a Spaniei franchiste pe care cineastul preferase s-o paraseasca. Marele succes cinematografic a venit in 1960, cind tinarul realizator Louis Malle a ales sa ecranizeze „Zazie in metrou". Pe de alta parte, Queneau a lasat si o opera dramatica, formata din citeva piese integrale, dintre care „En passant" este cea mai reprezentativa. Insa talentele dramaturgice ale lui Queneau se reflecta mai ales in opera sa poetica si in proza: textul, personajele, elementele structurale si intertextuale confera operelor sale o teatralitate care a trezit interesul multor regizori si spectatori.

Citeste mai mult:

Colectia COTIDIANUL. Intra in carti!