Cinci din cei zece ziaristi nominalizati de romani in cadrul cercetarii sociologice "Zece pentru Romania" au discutat ieri, la Realitatea TV, despre statutul profesional al breslei, despre provocarile pe care le intampina meseria de jurnalist in anul 2006.
Invitatii realizatorului Mihai Tatulici au fost Dan Diaconescu (OTV), Emil Hurezeanu (Romania Libera), Radu Moraru (B1TV), Cristian Tudor Popescu (Gandul) si Robert Turcescu (Europa FM). Ceilalti nominalizati de public printre "varfurile" din mass-media - Marius Tuca, Gabriela Vranceanu Firea, Mircea Dinescu si Ion Cristoiu - nu au fost prezenti in studio, din diferite motive. Amintim ca cele zece nume au fost selectate in cadrul cercetarii sociologice "Zece pentru Romania", proiect derulat pe un esantion care reflecta opinia a 17 milioane de romani. In etapa urmatoare, lista se intoarce la public in vederea stabilirii ierarhiei.
Toti cei zece nominalizati sunt beneficiari ai atributului "vazut la TV", iar influenta televiziunii asupra profesiei de ziarist a fost una dintre principalele teme dezbatute in emisiunea de ieri. Hurezeanu a apreciat ca avem o televiziune "cu prea multe discutii", iar colegul sau de la "Cap si Pajura", Tudor Popescu, a condamnat talk-show-urile ieftine servite din abundenta pe micile ecrane "dimineata, la panz si seara". In opinia jurnalistului de la Gandul, meseria de ziarist nu mai este clara datorita televiziunii, unde "apar tot felul de persoane care sunt confundate cu ziaristii si care se si pretind in mod abuziv ca ar fi ziaristi". Cristian Tudor Popescu considera "un lucru grav" aparitia unor "meserii adiacente" care nu fac altceva decat sa creeze confuzie in legatura cu meseria de jurnalist.
Dupa ce a remarcat disparitia reportajului din paginile ziarelor, Turcescu a adus in discutie fenomenul "OTV", intrebandu-se daca nu cumva publicul din Romania "iubeste aceasta despicare a firului in douazeci de parti". La randul sau, Dan Diaconescu - actionar unic al postului citat - s-a referit la presiunile venite din zona politicului, dar si la "bogatasii care pot cumpara orice trust de presa, inclusiv sufletul si imaginea ziaristului respectiv". "Nasu'" Moraru nu a fost de acord cu aceasta teorie, aratand ca unui "Popescu" sau "Hurezeanu" este greu sa le cumperi sufletul si mintea.
Astazi, presa nu mai are aceeasi relatie cu cititorii ca imediat dupa momentul '90, cand numarul de pagini sau durata emisiunilor erau insuficiente pentru devoratorii de informatie. Cristian Tudor Popescu este de parere ca, in perioada dupa 1989, romanii erau interesati de solutii generale. "Au urmat dezamagirile in serie", iar, din 2000, ponderea pentru solutii individuale a crescut. Omul nu vrea sa mai citeasca mari dezbateri, iar presa se aliniaza acestei stari de lucruri - a explicat Tudor Popescu. Nu in ultimul rand, invitatii lui Mihai Tatulici s-au plans de "scaderea valorii" in presa si de faptul ca ziaristii "au devenit vedete", servind publicului produse informationale de o calitate indoielnica. (O.B.)